Χάρης Κ. Στρατιδάκης
Ιστορικές Περιηγήσεις στα Χανιά
[Εκδόσεις Πυξίδα, Χανιά 2017, σχ. 8ο (24 Χ 17), σσ. 112]
ΚΩΣΤΗ ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ
Ο καλός φίλος
Χάρης Κ. Στρατιδάκης, τώρα και δεκαετίες, «οργώνει» συγγραφικά τον νομό και την
πόλη μας, το Ρέθυμνο, παρουσιάζοντάς μας θαυμάσια δείγματα της δουλειάς του, βιβλία και μελέτες σχετικές με την τοπική μας
ιστορία και μοναδικές βιωματικές περιηγήσεις σε ανάλογους μνημειακούς χώρους της πόλης μας. Όμως, να
που, τελευταία, ο κ. Χάρης Στρατιδάκης μάς εντυπωσίασε διπλά και μας ξάφνιασε
ευχάριστα με ένα νέο βιβλίο του που κυκλοφορήθηκε πρόσφατα και εξακτινώνεται
ερευνητικά πέρα, πια, από τον νομό μας και την πόλη μας και στη γειτονική πόλη
των Χανίων. Τέσσερα χρόνια Σχολικός Σύμβουλος, στη 2η Περιφέρεια
Δημοτικής Εκπαίδευσης Νομού Χανίων και κάποια άλλα έτη που φοίτησε στη Σχολή
Νηπιαγωγών, Χανίων, στάθηκαν φαίνεται αρκετά για να ενθαρρύνουν θετικά τον ακάματο
εργάτη και να τον ωθήσουν να τολμήσει και για τον νομό των Χανίων ό,τι τόσο
όμορφα, χρόνια τώρα, επιτελεί στην πόλη μας και στον νομό μας, παρουσιάζοντάς
μας, δηλαδή, ένα ανάλογο έγχρωμο βιβλίο Ιστορικών
Περιηγήσεων και για την πόλη των Χανίων.
Ήταν η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων του
Ρεθύμνου με τις πολλαπλές ερευνητικές προσπάθειες που τις συνδύαζε πάντοτε
άριστα με τις αγαπημένες του περιηγήσεις στους μνημειακούς χώρους, οπότε ο
μελετηρός και οτρηρός ερευνητής της Τοπικής μας Ιστορίας κατάφερε να προχωρήσει
εύκολα και με ξεχωριστή επιτυχία και να μας παρουσιάσει σήμερα κάτι παρόμοιο και
ισάξιο και για τα γειτονικά μας Χανιά, με τον τίτλο: «Ιστορικές
Περιηγήσεις στα Χανιά». Την παρουσίαση, μάλιστα, του βιβλίου ακολούθησε,
όπως είδαμε από τις τοπικές εφημερίδες και περιήγηση ανά την πόλη των Χανίων με
πολλή επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή Χανιωτών, που δέχονταν ευχάριστα τη
διδασκαλία και ιστορική πληροφόρηση για την πόλη τους από έναν Ρεθεμνιώτη
δάσκαλο, που, όμως, η φήμη του, όλα αυτά τα χρόνια, περιέτρεξε και στα Χανιά,
για την αποδεδειγμένη δεινότητά και ικανότητά του στο εποπτικό και βιωματικό αυτό είδος διδασκαλίας της
Ιστορίας του τόπου.
Όπως σημειώνει
στο Εισαγωγικό σημείωμά του ο συγγραφέας, τα Χανιά είναι από τα ελάχιστα
οικιστικά συγκροτήματα, σε παγκόσμιο επίπεδο, που παρουσιάζουν ζωή συνεχή για
περισσότερους από 55 αιώνες. Παρότι, λοιπόν, με την ιστορία της πόλης των
Χανίων έχουν ασχοληθεί στο παρελθόν και άλλοι και μάλιστα «γεροί» Χανιώτες
ερευνητές, ιστορικοί και αρχαιολόγοι (Μαρία Ανδρεαδάκη- Βλαζάκη- Μιχάλης
Ανδριανάκης κ.ά.), όμως η συγγραφή του κ. Στρατιδάκη διαφέρει ουσιωδώς αυτών από
το γεγονός ότι πέραν των λοιπών φιλιστόρων απευθύνεται, κυρίως, σε
εκπαιδευτικούς. νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές, επιδιώκοντας να τους βοηθήσει
και ευαισθητοποιήσει στο να δημιουργήσουν ιστορική
σκέψη και συνείδηση στους μαθητές
τους, μέσα από ένα πρόγραμμα βιωματικής
μάθησης της Τοπικής Ιστορίας.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ολοκληρώνεται σε είκοσι
τέσσερις (24), συνολικά, προτεινόμενες περιηγήσεις. Οι περιηγήσεις αυτές, που
αποτελούν- όπως έχουμε ήδη επισημάνει- την πρωτοτυπία και ιδιαιτερότητα της
παρούσας πραγματείας του κ. Στρατιδάκη, καταλαμβάνουν το Τρίτο Μέρος αυτής και προχωρούν
ζωντανεύοντας τη διδασκαλία της Ιστορίας προς τους μαθητές με βιωματικό τρόπο κατά
ιστορικές περιόδους, δηλαδή προτείνονται: περιήγηση
στα μινωικά Χανιά, Περιήγηση στα Γεωμετρικά- κλασικά Χανιά, στα ελληνιστικά,
ρωμαϊκά, βυζαντινά κ.λπ., μέχρι τα Χανιά των χρόνων της Κρητικής Πολιτείας και εξής.
Το τρίτο αυτό
Μέρος θεωρώ ότι υπηρετούν, διδακτικά, τα δύο πρώτα Μέρη του βιβλίου, που
αφορούν, ακριβώς, σε μιαν ευσύνοπτη (για να είναι όσο το δυνατόν χρηστικότερη),
παράθεση 311 εγγραφών, τόσο των μνημείων και των σημαντικότερων εκθεμάτων της
πόλης των Χανίων, όσο και του ιστορικού τους πλαισίου, με πλήθος εικόνων
σχετικών, απ’ όλη την περίοδο της Ιστορίας του νομού Χανίων, από τα μυθολογικά χρόνια
μέχρι και την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας και των Νεότερων και σύγχρονων χρόνων.
Αυτό το τρίτο,
επίσης, Μέρος, των Περιηγήσεων, υπηρετεί και το Παράρτημα για Εκπαιδευτικούς στο τέλος του βιβλίου, όπου εκτίθενται
Οδηγίες Χρήσης του βιβλίου από
εκπαιδευτικούς, συμβουλευτική της διδασκαλίας της Ιστορίας και τι προϋποθέσεις
απαιτούνται προς επιτυχίαν αυτών των εκπαιδευτικών περιηγήσεων και, ακόμα, πώς
μπορεί ο εμψυχωτής εκπαιδευτικός να τις εμπλουτίσει και επεκτείνει
ποικιλοτρόπως, χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία, την Ονοματολογία, αλλά και άλλα
εκπαιδευτικά προγράμματα. Πολύ χρήσιμη κρίνεται, στο τέλος του βιβλίου, και η
παράθεση περισσότερων των πεντακοσίων ιστορικών χώρων από τον υπόλοιπο νομό
Χανίων, καταλογογραφημένων ανά περίοδο, προτεινόμενων και αυτών για την πραγματοποίηση
εκπαιδευτικών επισκέψεων. Ακολουθούν, τέλος, η Βιβλιογραφία και το Ευρετήριο ιστορικών
τεκμηρίων.
Κλείνοντας το σημείωμά μας αυτό απευθύνουμε τα θερμά μας
συγχαρητήρια στον ακούραστο δάσκαλο Χάρη Κ. Στρατιδάκη, εμπνευστή και
δημιουργό τού εν λόγω βιβλίου- Προγράμματος εποπτικών Περιηγήσεων στην πόλη των
Χανίων και του
ευχόμαστε να έχει υγεία και δύναμη, για να συνεχίζει τη γόνιμη, εργώδη και
δημιουργική δραστηριότητά του με τον ίδιο ενθουσιασμό και αυθορμητισμό και το ίδιο ειλικρινές πάθος με το οποίο εργάζεται
μέχρι σήμερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου