1824-2024: 200 χρόνια μετά * * * Έκθεση του Παγκρήτιου Συλλόγου Εικαστικών Δημιουργιών "Νεώριον Τέχνης"

 

1824-2024: 200 χρόνια μετά

Έκθεση του Παγκρήτιου Συλλόγου Εικαστικών Δημιουργιών "Νεώριον Τέχνης"

                         Αίθουσα Πυροβολικού, Φορτέτσα


  ΚΩΣΤΗ ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ

  www.ret-anadromes.blogspot.com

 

Να που οι Άγιοι Τέσσερις Μάρτυρες του Ρεθύμνου συνεχίζουν και σήμερα με τη θυσία τους να εμπνέουν τον άνθρωπο και στη συγκεκριμένη περίπτωση τους ανθρώπους τής Τέχνης. Με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από το θάνατό τους, το 1824, στην αίθουσα Πυροβολικού, στη Φορτέτσα, παρουσιάζεται θαυμάσια καλλιτεχνική έκθεση του Παγκρήτιου Συλλόγου Εικαστικών Δημιουργών "Νεώριον Τέχνης", με τίτλο: «1824-2024: 200 χρόνια μετά». Την έκθεση, που τελεί υπό τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, επισκεφθήκαμε την ημέρα των εγκαινίων της, στις 11 Σεπτεμβρίου 2024.

Η τέχνη όλων των συμμετεχόντων πραγματικά μάς εξέπληξε, μας άγγιξε από την πρώτη, κιόλας, στιγμή, για την όλως ιδεαλιστική πορεία της και τις βαθιές καταβολές της, που αποτυπώνονται πάνω στην κάθε πτυχή των έργων τους. Γιατί οι καλλιτέχνες τού παραπάνω Συλλόγου αποτυπώνουν όχι μόνο τη θυσία των Αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων, που η θυσία τους αποτελεί, έκτοτε, σύμβολο αγώνα και αντίστασης, που ενέπνευσε τις κατοπινές γενιές στον αγώνα τους για τα ιδανικά τους, την ελευθερία, τις συλλογικές διεκδικήσεις και την κοινωνική δικαίωση, ώστε, εν τέλει, η έκθεση αυτή να αποτελεί μια διαχρονική μελέτη και προβολή των αιτημάτων αυτών, µια γέφυρα ανάµεσα στο παρελθόν και το παρόν, τονίζοντας τη σηµασία της ατοµικής και συλλογικής δράσης και ευθύνης.

Κάθε καλλιτέχνης µέσα από το προσωπικό του ύφος και τη δική του μοναδική οπτική γωνία, µεταφέρει στο κοινό το μήνυμα της ανθεκτικότητας και της πίστης στις αξίες που διέπουν την ελληνική κοινωνία. Από τον αγώνα για την ανεξαρτησία και την αυτοδιάθεση μέχρι τις σύγχρονες προκλήσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την κοινωνική δικαιοσύνη. Οι καλλιτέχνες, ειδικότερα, καταγράφουν τα προβλήματα πιστά και με συνθέσεις και χρωματικούς τόνους καλοδουλεμένους. Χρώματα ζωντανά, με χρήση, κυρίως, των βασικών τόνων, μικρές και συχνά εμφανείς αδρές πινελιές, άλλοτε με έμφαση στην αναπαράσταση τού φωτός και άλλοτε του μαύρου. Ναι γιατί υπάρχει, δυστυχώς, και το μαύρο! Έτσι, μπροστά σου, μέσα από τα εκτιθέμενα έργα, αναδύεται άλλοτε ένας κόσμος φωτεινός, γεμάτος υπέροχα συναισθήματα για τον άνθρωπο και την αρετή του, που δίνουν την αίσθηση τής ανθρώπινης συνεργασίας, επικοινωνίας και ελεύθερης διακίνησης των ιδεών, ακτινοβολώντας με δύναμη το φως τής αλήθειας και της ζωής, ενώ άλλοτε αναδύεται όλη η φρίκη της σκοτεινής πλευράς της ψυχής του ανθρώπου. Γιατί ορισμένα από τα εκτιθέμενα έργα αναφέρονται σε αυτόν τον κόσμο τον άγριο, τον ατίθασο, τον παραδομένο στις δυνάμεις της φύσης – μιας φύσης που την αντιμετωπίζουμε με δέος, μιας φύσης αδάμαστης και όλως απρόβλεπτης. Και όπως η φύση, έτσι και τα συναισθήματα που μας κατακλύζουν είναι συχνά τέτοια, που χρειάζεται αγώνας να συγκρατήσουμε την κατάσταση στην επιφάνεια και να επικρατήσουμε πάνω στις δυνάμεις του πάθους και των ασυνείδητων ορμών, που πυροδοτούν τις δυνάμεις της βίας μέσα στην κοινωνία, το σκοτάδι και τη σκοτεινή πλευρά του κόσμου.

Έργα σαν αυτά μας υπενθυμίζουν ότι η Τέχνη δε μπορεί παρά να είναι κάποτε και βαθιά ανατρεπτική, να στέκεται απέναντι σε κάθε υπάρχουσα τάξη πραγμάτων. Γιατί τέχνη και ελευθερία είναι έννοιες συνώνυμες. ελεύθερος είναι όποιος δημιουργεί και δημιουργός είναι όποιος στοχάζεται και συλλογάται ελεύθερα.

Συγχαίρουμε τους εκλεκτούς Καλλιτέχνες της Κρήτης μέσα από τη καρδιά μας και τους ευχόμαστε καλή συνέχεια στις γόνιμες αυτές και δημιουργικές αναζητήσεις τους στη ζωγραφική, που γίνονται όλες τους πλατιά ανοίγματα φωτός, που αφήνουν από μέσα τους να διαλάμψει και να διαχυθεί πλούσιο το φως των εναγώνιων αναζητήσεών τους, σε μιαν αληθινά σπάνια σε πλούτο χρωματική κλίμακα και λάμψη, που μεταγγίζεται και δίνει σε όλους μας δυναμικές διεξόδους στη μεγαλειώδη ομορφιά τού πνεύματος και της ψυχής του ανθρώπου.

 Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:

Πέλλα Ανδρουλάκη, Χρίστος Αγγελίδης, Μαρία Βαμβακίδου, Έλεν Βέϊερς-Γιγουρτάκη, Αναστασία Βεργανελάκη Κοτσιφάκη, Μαγδαληνή Βογιατζή, Άννα Γιουμπάκη Ξηρουχάκη, Γεωργία Ζηρούνη, Νίκη Ζηρούνη, Βασίλης Κοτρώτσος, Νίκος Λελεκάκης, Μαρίνος Μακράκης, Μανταλένα Μελισσουργάκη-Βόσνιακ, Εύη Μπαλού, Νίκος Μπολάκης, Χρύσα Ορφανουδάκη – Καπαγιωρίδου, Μανώλης Ρουκούδης, Θεόφιλος Σγουρόπουλος, Μαρία Χαρκούτση. Επιμέλεια Έκθεσης: Γιώργος Καραταράκης.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου 2024 και οι ώρες λειτουργίας της είναι 10.00 πμ έως 8.00 μμ. Η είσοδος είναι ελεύθερη.


ΠΙΝΑΚΑΣ 1

Έργο με το οποίο συμμετέχει στην Έκθεση ο μοναδικός Ρεθεμνιώτης καλλιτέχνης της Ομάδας, Μανώλης Ρουκούδης, αγιογράφος, ψηφιδογράφος, Αντ\δρος του Συλλόγου "Νεώριον Τέχνης". Το έργο έχει την αναφορά του στις γυναίκες - μητέρες που αγωνίζονται και υπογράφεται:

Μία ελπίδα στα συντρίμμια- Η προσευχή.

 ΓΑΖΑ, ΑΝΟΙΞΗ 2024

       Κι αν μείναν, ίσως, μόνο οι δυο τους, μέσα τους ζει ακόμα η ελπίδα. Στην αγκαλιά της μητέρας πάντα ο κόσμος θα δείχνει πιο ήρεμος, πιο όμορφος, πιο ζεστός. Ακόμα και αν μέσα της και γύρω της ο δικός της κόσμος έχει γκρεμιστεί. Σε όλες εκείνες τις μητέρες... που σιωπηλά παλεύουν, υπομένουν και αγωνίζονται.












ΠΙΝΑΚΑΣ 2

Στον ρεαλιστικό αυτόν πίνακα του Χρίστου Αγγελίδη το μαρτύριο των Αγίων, καλλιτεχνική αδεία, παρουσιάζεται μέσα από τη Μεγάλη Πόρτα (επί της σημερινής Εθνικής Αντιστάσεως).

Δεν υπάρχουν σχόλια: