ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΟΡΚΟΥ ΣΤΙΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΤΗΛΗ

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΛΗΘΕΙΑΣ

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΟΡΚΟΥ

   Το κακό που απλώθηκε με το αμάρτημα των πρωτοπλάστων παραμέρισε, δυστυχώς, την εμπιστοσύνη, την τιμιότητα και την ειλικρίνεια ανάμεσα στους ανθρώπους. Οι περισσότεροι άρχισαν να σκέπτονται και να κρίνουν εντελώς υποκειμενικά, σύμφωνα προς το ατομικό τους συμφέρον. Την κεντρική θέση σε όλες τις υποθέσεις κατέλαβε πια όχι η αντικειμενική αλήθεια, αλλά το εγωιστικό και αμαρτωλό «εγώ» του κάθε ανθρώπου.
   Αυτή, ακριβώς, υπήρξε η αιτία που οδήγησε στην καθιέρωση του όρκου. Επειδή, δηλαδή, καμιά ανθρώπινη εγγύηση δεν ήταν τόσο ισχυρή και ασφαλής έπρεπε γι’ αυτό να βρεθεί κάτι το υψηλό και ιερό, το οποίο να περιβάλλει με το κύρος του τις υποσχέσεις των ανθρώπων και να τις καθιστά αξιόπιστες. Αυτό το πράγμα είναι ο όρκος με τον οποίο καλείται ως μάρτυρας αυτός ο ίδιος ο Θεός, για να βεβαιώσει την αλήθεια των λεγομένων(1).
Η άποψη του θέματος σύμφωνα με τη χριστιανική ανθρωπολογία και παιδαγωγική
   Στη διαστροφή της αλήθειας που κάνει αναγκαίο τον όρκο, οδηγούν πολλές αιτίες, όπως η εμπάθεια, το συμφέρον, η έλλειψη αντικειμενικότητας, τιμιότητας κ.λπ. Βασική, όμως, αιτία είναι η έλλειψη ταπείνωσης, η φιλαυτία και ο εγωισμός. διαστρέφοντας την αλήθεια υποτιμούμε τον άλλο, πράγμα που στην αντίληψη τού υποκειμένου φέρνει τη δική του ανύψωση(2).
   Ο όρκος ήταν πολύ συνηθισμένος στην εποχή της Παλαιάς Διαθήκης. Εκεί ο ίδιος ο Θεός νομοθετεί γι’ αυτόν. Έτσι, στο Δευτερονόμιο συναντάμε τη φράση του Θεού: «Κύριον τον Θεόν σου φοβηθήση… και επί τω ονόματι αυτού ομώ»(3). Παρόμοια και στον Ησαΐα σημειώνεται: «εμοί κάμψει παν γόνυ και ομείται πάσα γλώσσα τον Θεόν»(4).
    Το γεγονός, όμως, ότι ο Θεός επιτρέπει τον όρκο στην Παλαιά Διαθήκη δε σημαίνει, ασφαλώς, και ότι μπορούσε ο οιοσδήποτε να χρησιμοποιεί αυθαίρετα αυτόν. Βασική απαίτηση στην εποχή της Π. Διαθήκης ήταν η ευορκία, η οποία έθετε φραγμούς, για να περιορίζονται οι καταχρήσεις. Χαρακτηριστική εδώ είναι η εντολή του Θεού προς τον Μωυσή: «Ου λήμψη το όνομα Κυρίου του Θεού σου επί ματαίω, ου γαρ μη καθαρίση Κύριος τον λαμβάνοντα το όνομα αυτού επί ματαίω»(5), όπου απαγορεύεται κατηγορηματικά από τον Θεό η «επί ματαίω» χρήση του ονόματός Του.
   Στην «επί ματαίω» και για ευτελή πράγματα χρησιμοποίηση του όρκου κατατάσσεται και η πολυορκία, την οποία, επίσης, απαγορεύει το βιβλίο της Σοφίας Σειράχ: «όρκω μη εθίση το στόμα σου και ονομασία του αγίου μη συνεθισθής»(6).
   Η συνειδητή, πάλι, διαστροφή της αλήθειας ή η ψευδής κατάθεση και παραποίηση των γεγονότων καλείται ψευδορκία και προσβάλλει την τιμή και τη δόξα του ανθρώπου. Επειδή η ψευδορκία εν επιγνώσει διαστρέφει την αλήθεια, βεβηλώνει και ατιμάζει και το όνομα του Θεού και απαγορεύεται από την παλαιοδιαθηκική νομοθεσία: «και ουκ ομείσθε τω ονόματί μου επ’ αδίκω και ου βεβηλώσετε το όνομα του Θεού υμών»(7) .
   Εάν, πάντως, για τον νόμο της Παλαιάς Διαθήκης ο όρκος ήταν ανεκτός, εάν ο ίδιος ο Θεός τον επιτρέπει και τον νομοθετεί, αυτό δε συμβαίνει στο νέο νόμο, το νόμο του Ευαγγελίου, ο οποίος και ζωοποιεί τη νέα κοινωνία της Χάριτος. Η νέα θεοκρατική πολιτεία είναι τελείως άσχετη προς τον κόσμο του ψεύδους. Ο πολίτης της νέας βασιλείας του Θεού πάνω στη γη, της βασιλείας του Χριστού, είναι απόλυτα αναγκαίο να βρίσκεται σε στενότατη σχέση με τον κόσμο του αληθινού φωτός, με την πηγή της αλήθειας τον Ιησού Χριστό. Γι’ αυτό οι πιστοί οπαδοί της διδασκαλίας του Ιησού επιβάλλεται να διακρίνονται για τη μεταξύ τους εμπιστοσύνη και ειλικρίνεια. Η αγιότητα των μελών της βασιλείας του Χριστού πάνω στη γη επιβάλλει αυτοσεβασμό, προς το πανάγιο όνομα του Θεού, το οποίο και αυτός, ακόμα, που έχει τον μετριότερο θρησκευτικό ζήλο δεν ανέχεται σε καμιά περίπτωση να το ακούει να βεβηλώνεται και να βλασφημείται από τους ανθρώπους εκείνους που τόσο βάναυσα και απερίσκεπτα θέτουν στα χείλη τους τον όρκο.
   Σοβαρότατη δυσκολία αποτελεί για τον χριστιανό που ακολουθεί τον τέλειο του Ευαγγελίου νόμο- το οποίο εκτός από τον πνευματικό απαγορεύει κάθε άλλο είδος όρκου- ο όρκος που λέγεται αναγκαστός. Τον όρκο αυτόν επιβάλλουν τα κράτη από ανάγκη στους πολίτες τους για μερική μόνον εξασφάλιση της αλήθειας, και έχει γίνει πραγματικά αναγκαίο κακό, που οφείλεται στην κακοπιστία και στην ανειλικρίνεια που επικρατεί στις σύγχρονες πολιτείες.
   Ο χριστιανός δεν επιτρέπεται σε καμιά περίπτωση, χωρίς σοβαρή αφορμή, να δίνει όρκο ή να απαιτεί από τους φίλους και συμπολίτες του να κάνουν το ίδιο. Αν, πάλι, άλλοι απαιτήσουν από αυτόν όρκο και δε μπορεί με άλλο τρόπο να κατασιγάσει τις αμφιβολίες τους, τότε και μόνον τότε, «κατ’ οικονομίαν», μπορεί και αυτόν τον όρκο να δώσει και αυτό, πάντως, χάριν του πλησίον και μόνον. Ο όρκος αυτός είναι ο λεγόμενος «πνευματικός όρκος», που είναι εντελώς διαφορετικός από τον όρκο που δίνεται «επί ματαίω» και ο Παύλος τον επιτρέπει ως «πέρας πάσης αντιλογίας εις βεβαίωσιν»(8). Αυτό, όμως, ο χριστιανός θα το κάνει με βαθύτατο πόνο και θλίψη και απόλυτη συναίσθηση της πράξης του, και, εννοείται ότι, σε κάθε περίπτωση, θα λέγει την αλήθεια και μόνο την αλήθεια, χωρίς να αποκρύπτει το παραμικρό, ότι «απλούς ο μύθος της αληθείας έφυ», όπως προσφυώς δίδασκε και ο Ευριπίδης, παραδειγματίζοντας από την ειδωλολατρική αρχαιότητα.

O όρκος στον λόγο του Μ. Βασιλείου "Πρός τους Νέους, όπως αν εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων"- Το παράδειγμα

   Ως παράδειγμα έμπρακτης άσκησης στην αρετή ο Βασίλειος αναφέρει αυτό του Κλεινία(9), ενός από τους μαθητές του Πυθαγόρα(10). Ο Κλεινίας, λοιπόν, ενώ μπορούσε δίνοντας έναν απλό όρκο να κερδίσει πρόστιμο τριών ταλάντων, προτίμησε να καταβάλει αυτό το υπέρογκο ποσό, για να μην ορκιστεί, μολονότι και ορκιζόμενος επρόκειτο να δώσει όρκο αληθινό. Αυτό συνέβη, λέγει ο Βασίλειος, επειδή ο Κλεινίας θα είχε, ως φαίνεται, ακούσει την εντολή –του Μωσαϊκού Νόμου, ασφαλώς- που απαγορεύει τον όρκο παντελώς(11).

Η θεολογική άποψη του θέματος

   Η τέταρτη τελειοποίηση του Ιουδαϊκού νόμου που έκανε ο Κύριος κατά την επί του Όρους Ομιλία αναφέρεται στο θέμα του όρκου(12). Ο Ιουδαϊκός νόμος, όπως έχουμε ήδη σημειώσει, επέτρεπε την ευορκία, την πιστή, δηλαδή, τήρηση του όρκου, απαγόρευε, όμως, την επιορκία, δηλαδή την αθέτησή του. Ο Κύριος, στο πνεύμα του νέου νόμου του Ευαγγελίου, παραδίνει καινή εντολή σφραγισμένη με την εγκυρότητα του θείου θελήματός Του: «Εγώ δε λέγω υμίν μη ομόσαι όλως»(13). Με την κατηγορηματική εντολή Του ο Κύριος απαγορεύει κάθε όρκο στους πολίτες της νέας θεοκρατικής κοινωνίας. Το ψεύδος ανήκει κατ’ εξοχήν στον διάβολο, τον πατέρα του ψεύδους(14), και στον παλαιό άνθρωπο, τον άνθρωπο δηλαδή του νόμου. Χαρακτηριστικό του νέου ανθρώπου είναι η φιλαλήθεια, που κάνει περιττό κάθε όρκο. Όσοι πιστεύουμε στον Θεό και στη δύναμη της αλήθειάς του «ου δυνάμεθά τι κατά της αληθείας αλλ’ υπέρ της αληθείας»(14). Η συνεχής επικοινωνία και σχέση του πιστού με τον Θεό, την πηγή του αληθινού φωτός και της Αλήθειας, απαιτεί τέτοιο αυτοσεβασμό, ώστε η ψυχή του να ικανοποιείται με μόνη την αλήθεια, αφού «ο μη γινώσκων την αλήθειαν ουτ’ αληθώς πιστεύειν δύναται …», όπως διδάσκει ο Ησύχιος ο πρεσβύτερος(16).
   Υπάρχει απόλυτη ανάγκη έντονης συνεργασίας των μελών της νέας θεοκρατικής κοινωνίας, ώστε ο όρκος να περιοριστεί στο ελάχιστο, μέχρι να μορφωθούν κοινωνίες πραγματικά χριστιανικές, στις οποίες και μόνη η απλή διαβεβαίωση, το «ναι» και το «ου», θα είναι αρκετή και η διδασκαλία του Ιησού για τη φιλαλήθεια θα έχει απόλυτη εφαρμογή.


Παιδαγωγική εφαρμογή
(Η διδασκαλία της φιλαλήθειας)


   Όπως παρακολουθήσαμε παραπάνω, στην Καινή Διαθήκη το ζήτημα του όρκου λαμβάνει όλως διαφορετική μορφή από αυτήν που αυτό είχε στην Π. Διαθήκη. Για τον πολίτη της νέας του Χριστού κοινωνίας η φιλαλήθεια, που θα κάνει περιττή την προσφυγή στον όρκο, καθίσταται τόσο απαραίτητη για τον πολίτη της νέας του Χριστού κοινωνίας, ώστε να είναι εντελώς αδύνατον να αποχωριστεί από αυτόν. Το ψεύδος χαρακτήριζε τον παλαιό άνθρωπο, τον οποίο απέβαλε ο πολίτης της νέας του Χριστού πολιτείας, δια του Ευαγγελίου της αγάπης και φόρεσε το ένδυμα του καινού ανθρώπου, το ένδυμα της αλήθειας, γιατί η όντως αλήθεια είναι αυτός ο ίδιος ο Θεός(17). Γι’ αυτό, απαγορεύεται απολύτως η ύπαρξη του ψεύδους στην καινή αυτήν πολιτεία της χάριτος, που πρέπει να διακρίνεται από μόνη την αγάπη προς την αλήθεια, την οποία ο λόγος του Θεού ήλθε στον κόσμο να διδάξει. Kαι η προσέγγιση της αλήθειας γίνεται από τον άνθρωπο, όταν συναντάται προσωπικά με τον Θεό.
   Δεν επιτρέπεται, λοιπόν, ο πολίτης της επίγειας του Χριστού βασιλείας να αμφιβάλλει για την αλήθεια ορισμένων πραγμάτων. Το παιδί μας «εξ απαλών ονύχων» θα πρέπει να το μάθουμε να λέγει την αλήθεια και μόνο την αλήθεια και ποτέ να μην αμφιβάλλει για ορισμένα πράγματα, ώστε να απαιτεί διαβεβαίωση μεθ’ όρκου, για να μας πιστέψει. Το παιδί μας πρέπει να πάρει ως αρχή του το «ναι» που λέγει στον συνομιλητή του να ανταποκρίνεται απόλυτα στην πραγματικότητα και να είναι ένα πραγματικό «ναι», όπως και το όχι του να είναι ένα πραγματικό «όχι». Να πληροφορηθεί ότι η αλήθεια, πάντα, είναι το ορθό που πρέπει να λέγεται και ποτέ το ψεύδος. Αυτό είναι χρέος αρχικά των γονέων και στη συνέχεια του σχολείου και της κοινωνίας να διδάξουν με το ζωντανό παράδειγμά τους το νέο άτομο από την πιο μικρή ηλικία να μάθει να μη λέγει σε καμιά περίπτωση αντί του «ναι» «όχι» και αντί του «όχι» «ναι». Αν το «ναι» που απευθύνουμε στο συνομιλητή μας είναι ένα πραγματικό «ναι» και το «όχι» ένα πραγματικό όχι», τότε τα λόγια μας θα εμπνέουν τόση εμπιστοσύνη, που θα ισοδυναμούν με όρκο χωρίς, φυσικά, εμείς να έχουμε ορκιστεί. Παιδαγωγικός μας στόχος θα είναι να οδηγήσουμε το νεαρό άτομο στον εθισμό του στην αρετή της φιλαληθείας, ώστε και μόνη η απλή διαβεβαίωση, το «ναι» ή το «όχι» να έχουν τη δύναμη να του δημιουργούν απόλυτη εμπιστοσύνη και έτσι η προσφυγή στον όρκο να καθίσταται όλως περιττή και άχρηστη.
   Ακόμα, το παιδί μας θα το διδάξουμε από μικρό μπροστά σε καταστάσεις φόβου, για ενδεχόμενη τιμωρία του, να λέγει πάντοτε την αλήθεια, όσο οδυνηρή και αν του είναι αυτή. Το ψέμα είναι γνώρισμα ανανδρίας και όπλο των αδύναμων χαρακτήρων. Κανένα πράγμα από τα ανθρώπινα δεν είναι ωραιότερο από το φως που χύνεται γύρω μας με την αλήθεια. Και μπορεί μεν η αλήθεια, κάποιες φορές, να καλύπτεται κάτω από την αχλύ του ψεύδους των συνανθρώπων μας, αλλά αυτό, κατά κανόνα, συμβαίνει εντελώς προσωρινά και πρόσκαιρα, γιατί και πάλι έρχεται ώρα, που η αλήθεια σαν τον ήλιο ξαναλάμπει περίλαμπρη κι ανέρχεται στο φως και την επιφάνεια.
   Από την άλλη μεριά, στο παιδί μας θα δώσουμε να καταλάβει ότι θα πρέπει να είναι έτοιμο να ακούει την αλήθεια όσο οδυνηρή κι αν του είναι η αποκάλυψή της και να μην έχει την απαίτηση να το κολακεύουμε με ψευτόλογα και ψεύτικες υποσχέσεις. Αν το συμφέρον το απαιτεί, η αλήθεια θα λέγεται με κάθε θυσία και το παιδί μας θα πρέπει, από την πρώτη στιγμή, να την πληροφορείται, όσο σκληρό και αν φαίνεται αυτό. Αλίμονο αν του αποκρύπτουμε για πολύ καιρό την αλήθεια με ψεύτικες υποσχέσεις και αοριστολογίες. Το ψέμα που ποτέ δεν ζει επί μακρόν για να γεράσει, κάποτε, αργά η γρήγορα, θα αποκαλυφθεί και το παιδί μας μαθαίνοντας όλη την αλήθεια θα πέσει στο κενό που εμείς οι ίδιοι θα του έχουμε δημιουργήσει. Αλλά τότε ο εθισμός του στο ψεύδος θα έχει συντελεστεί και μάλιστα από αυτά τα πρόσωπα που είναι εντεταλμένα για την χριστιανική και ηθική διαπαιδαγώγησή του.
   Στο σημείο αυτό έχουμε το φωτεινό παράδειγμα του Κυρίου, ο Οποίος στο κατά Ιωάννην ιερό Ευαγγέλιο(18)- όσο και αν αυτό θα λυπήσει τους μαθητές Του - κρίνει ότι θα πρέπει να τους αποκαλύψει τη θλιβερή αλήθεια. ναι, τους λέγει, πηγαίνω προς Εκείνον που με έστειλε σε αυτόν τον κόσμο και αυτός ο πρόσκαιρος χωρισμός μας, το ξέρω, σας γεμίζει με λύπη την καρδιά σας, γιατί αναλογίζεστε τις θλίψεις και τους διωγμούς που σας περιμένουν. Όμως, βεβαιωθείτε ότι σας λέγω την καθαρή την απόλυτη αλήθεια. Σας συμφέρει εγώ να φύγω, γιατί εάν δεν αποθάνω πάνω στο σταυρό και δεν σας αποχωριστώ για λίγο, ο Παράκλητος δε θα έλθει σε σας.
   Τέλος, θα διδάξουμε το παιδί μας ότι σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται, χωρίς σοβαρή αφορμή, να δίνει όρκο ή να απαιτεί από τους φίλους ή και τους γονείς του να του ορκίζονται «επί ματαίω» και για όλως ευτελή και ασήμαντα πράγματα ή, και το χειρότερο, για υλικά συμφέροντα. Αν, πάλι, αργότερα, στη ζωή του κληθεί ως μάρτυρας σε δικαστήριο, οπότε θα του ζητηθεί να δώσει τον λεγόμενο αναγκαστό όρκο(19) ή, αν άλλοι του απαιτήσουν να ορκιστεί για θέματα, όμως, υψίστης σημασίας, που δεν αφορούν το ατομικό του συμφέρον αλλά το συμφέρον και μόνο του πλησίον(20), και δε μπορεί με άλλο τρόπο να κατασιγάσει τις αμφιβολίες τους, τότε και μόνο τότε, και ‘κατ΄ οικονομίαν’, μπορεί και αυτόν τον όρκο να δώσει και αυτό, πάντως, χάριν του πλησίον.

Συμπέρασμα

   Όπως λοιπόν και να έχει το πράγμα, η αλήθεια είναι ανάγκη, σε κάθε περίπτωση, να λάμπει και το αντικειμενικά ορθό να γίνεται σεβαστό από τον πολίτη της καινής του Θεού πολιτείας. Η αλήθεια και οι ακτίνες του ηλίου ποτέ δεν λερώνονται. Οι γενεές παρέρχονται, μα η αλήθεια παραμένει στον αιώνα. Το ψεύδος, λοιπόν, είναι ανάγκη να υποχωρεί μπροστά στη δύναμη της Αλήθειας και οι τυχόν διαφορετικές αντιλήψεις μας δεν επιτρέπεται να ασκούν καμιά επίδραση πάνω σε αυτήν.


-----------------------------------
1.Στις επαγγελίες και υποσχέσεις που ο Θεός δίνει με όρκο, βλέπουμε η αυτοαλήθεια, που είναι ο Θεός, να επικαλείται τη μαρτυρία του εαυτού του, για να δώσει στους ανθρώπους διπλή και έτσι απολύτως ασφαλή βεβαίωση για την αμετάθετη βουλή της (πρβλ. Ησ. με΄, 22,23).
2.Πρβλ. Κωνστ. Γρηγοριάδη, Η ορθόδοξη εκκλησιαστική μαρτυρία για την αγωγή, στον τ. Μαρτυρία Ορθοδοξίας, Αθήνα 1971, 117.
3.Δευτ.στ΄,13.
4.Ησ. με΄ 22, 23. Πρβλ. και Γεν. κβ΄ 16- 18, κστ΄ 3 και Εβρ. στ΄ 13-18, καθώς και Ψαλμ.πη΄3,4. ρθ΄ ,4. ρλα΄ 11. Αριθμ. ιδ΄ 20-23.
5.Εξόδ.κ΄7.
6.Σοφ. Σειράχ κγ, 9.
7.Λευιτ. ιθ,12.
8.(Εβρ. στ΄, 16). Πνευματικός ονομάζεται και ο όρκος που δίνεται προκειμένου να επισφραγιστεί μια μεγάλη πνευματική και κοσμοσωτήρια αλήθεια. Αυτόν τον όρκο δίνει ο Ιησούς στον Καϊάφα, όταν ο δεύτερος τον εξορκίζει κατά του Θεού του ζώντος να τους πει εάν πράγματι είναι ο Χριστός ο Υιός του Θεού. Ο Ιησούς δεν αρνείται να δώσει τον καθιερωμένο όρκο «συ είπας», που σημαίνει ναι!! Αυτή είναι η αλήθεια! Το ζήτημα στη δίκη του Κυρίου ήταν ύψιστο και ανταποκρινόταν γενικότερα στο σκοπό του έργου Του και της επίγειας ζωής Του. Με άλλα λόγια από την ομολογία και τη βεβαίωση του Κυρίου ότι αυτός είναι ο Υιός του Θεού εξαρτιόταν η σωτηρία του κόσμου. Στο συνέδριο, εξάλλου, των παρανόμων ήταν και σύνεδροι που έπρεπε να ακούσουν τη βεβαίωση αυτήν, όπως ο Νικόδημος και ο Ιωσήφ. Αλλά μήπως η ένορκος αυτή διαβεβαίωση του Ιησού δεν αποτελεί, έκτοτε, ισχυρότατο τεκμήριο ότι αυτός είναι ο Υιός του Θεού και για την τότε γενιά και για τις κατοπινές μυριάδες των ανθρώπων; Ο Κύριος, λοιπόν, με τον όρκο Του θέλει να βεβαιώσει αλήθειες υψηλές και κοσμοσωτήριες. Πρβλ. και Α΄ Θεσσ. ε΄, 27, όπου ο Απόστολος Παύλος ορκίζει τους παραλήπτες της επιστολής του στον Κύριο να τη διαβάσουν δημοσία. Τούτο κρίνεται από τον Παύλο επιτακτικό και απόλυτα αναγκαίο όχι για το ατομικό του συμφέρον αλλά για το γενικότερο συμφέρον της Εκκλησίας του Χριστού (πρβλ., γενικά, Σεραφείμ Παπακώστα, Η επί του Όρους Ομιλία, Αθήναι 19482, 242-243).
9.Ο Κλεινίας ήταν γιος του Αλκιβιάδη του πρεσβύτερου. Αντάξιος του πατέρα του πολέμησε και διακρίθηκε για την ανδρεία του κατά τους Περσικούς πολέμους. Γιος του ήταν ο περίφημος στρατηγός των Αθηναίων Αλκιβιάδης. Πέθανε μαχόμενος υπέρ πατρίδος το 447 π.Χ. στη μάχη της Κορώνειας.
10. Το περιστατικό αναφέρει ο νεοπλατωνιστής φιλόσοφος Ιάμβλιχος (+330 μ. Χ.) στο βιβλίο του Βίος Πυθαγόρου, 28. Βλ Μ. Βασιλείου, Προς τους Νέους…, Migne P. G. 31, 577 A B.
11.«Ου ψευδομαρτυρήσεις κατά του πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδή» (Εξ. 20, 16). Πρβλ. και Ματθ. 5, 34 «Εγώ δε λέγω υμίν μη ομόσαι όλως».
12.Ματθ. ε΄, 33-37
13.Ματθ. 5, 34.
14.Η αλήθεια για το διάβολο είναι κάτι το εντελώς άγνωστο και ξένο, γιατί μέσα του δεν υπάρχει καμιά απολύτως επιθυμία και διάθεση να προσοικειωθεί κάποτε και πάλι αυτήν.
15.Β΄ Κορ. ιγ΄ 8.
16.Φιλοκαλία τ. Α΄, 150, έκδ. « ΑΣΤΕΡΟΣ» Παπαδημητρίου, Αθήναι, 19573.
17.Κολ. γ΄, 9.
18.Ιω.16, 5-7.
19.Εδώ, βέβαια, και εφόσον δεν πρόκειται για θέματα υψίστης πνευματικής σημασίας, αλλά για υλικά συμφέροντα και μόνο τίθεται σε αμφιβολία η κανονικότητα του όρκου. Υπάρχουν, βέβαια, κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις ευθαρσούς άρνησης ορισμένων προσώπων στο να δώσουν τον όρκο αυτόν. Όμως, θα ήταν δύσκολο για μας να απαιτήσουμε από το παιδί μας, που έχει εξάλλου τόσο υψηλό αγώνα να επιτελέσει, να αρνηθεί - ενώπιον δικαστηρίου ή σε άλλες περιπτώσεις, που κακώς η πολιτεία απαιτεί όρκο - να τον δώσει. Μακάρι η όλη θεοπρεπής αγωγή μας να είναι τέτοια που να ωθήσει, σε μια τέτοια περίπτωση, να το κάνει μόνος του.
20.Για παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε στον έφηβό μας την περίπτωση εγγάμου γυναίκας με μικρά παιδιά, η οποία κατηγορείται άδικα για μοιχεία. Εάν ο όρκος μας και μόνο μπορεί να κατασιγάσει τις υποψίες σε βάρος αυτής της εγνωσμένης αθωότητας γυναίκας και να αποφευχθεί, έτσι, η διάλυση της συγκεκριμένης οικογένειας με ό,τι κακό θα μπορούσε αυτό να συνεπαγόταν για τα μικρά παιδιά της, τότε θα δώσουμε τον όρκο αυτόν χάριν του πλησίον.

ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΣΚΙΡΤΗΜΑΤΑ

ΑΝΤΩΝΗ Κ. ΖΑΧΑΡΑΚΗ

ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΣΚΙΡΤΗΜΑΤΑ
[Ρέθυμνο 2009, σχ. 8ο (24Χ17), σσ. 230]

ΚΩΣΤΗ ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ
http://ret-anadromes.blogspot.com

Ο κ. Αντώνης Κ. Ζαχαράκης ανήκει στη στρατιά εκείνη των παλαιών Ρεθεμνιωτών, που γνώρισμά τους έχουν την ευγένεια και τη λεπτότητα του ήθους, τη σεμνότητα και την ανθρωπιά. Ως δάσκαλος επί δεκαετηρίδες, ο κ. Ζαχαράκης διακρινόταν για τον ενθουσιαστικό παλμό της διδασκαλίας του και την απεριόριστη αγάπη του προς τους μαθητές του, ενώ μέχρι σήμερα συνεχίζουν να τον χαρακτηρίζουν το πηγαίο της ευγένειάς του, η προσήνεια και απλότητα στους τρόπους, η στοργή και εγκαρδιότητα, η ηρεμία και στοχαστικότητα και το αγνό χριστιανικό του ήθος. Οι συναναστρεφόμενοι μαζί του έχουν, πάντοτε, κάτι να ωφεληθούν από αυτόν, γιατί έχει το χάρισμα να μεταδίδει, να φωτίζει, να ευφραίνει και να διδάσκει.
Ο λόγος του εντυπωσιακός και απόλυτα πειστικός μαρτυρεί, νομίζω, πόσο βαθιά χαίρεται από τη συγκομιδή αυτήν του πνευματικού του αγρού και των πλούσιων εμπειριών μιας εκατοντάχρονης ζωής. Πόση χαρά δοκιμάζει- ψυχολογική και αυτή επιθυμία όλων των βετεράνων, των παλαίμαχων της ζωής- τις άφθονες και δυνατές εμπειρίες του να τις μεταφέρει και σε μας τους νεότερους, προκειμένου με τον λόγο του αυτόν να μας διδάξει, νουθετήσει και ψυχαγωγήσει.
Στην ένατη δεκαετία της ζωής του ο κ. Ζαχαράκης, πέραν της δεδομένης ωριμότητας, παρουσιάζει και μιαν αντίστοιχη ανθηρότητα, ευεξία και σφριγηλότατα πνεύματος, που πραγματικά εντυπωσιάζει. Μέσα στα τελευταία οκτώ, μόλις, χρόνια της ζωής του ο κ. Ζαχαράκης κατόρθωσε και ανέστησε οκτώ πολυσέλιδα βιβλία! (μερικοί γνωστοί τίτλοι: Ποιήματα, Αληθινές Ιστορίες, Ο Σηφαλιός, Περασμένα Ξεχασμένα, Του χρόνου τα Γυρίσματα, Τα λογοστεμένα κ.λπ.). Εμπειρία ανεπανάληπτη για τον ίδιο και όλους εμάς που τον παρακολουθούμε στην όμορφη και μεγαλειώδη αυτήν αναμέτρηση του, στο παιγνίδι του αυτό με τις πεπερασμένες και επηρεαζόμενες από πολλούς παράγοντες δυνάμεις του ανθρώπου.
Ο συγγραφέας φιλοσοφεί τα γεγονότα με τα πιο ζωντανά και ελκυστικά χρώματα και με έντονα παραστατικές, σχεδόν νατουραλιστικές εικόνες καταγράφει δεκάδες βιώματά του, που τα ανασύρει και στο παρόν βιβλίο του, όπως και στα προηγούμενα, με φωτογραφική λεπτομέρεια από το συρτάρι της μνήμης, από πρόσωπα συγγενικά, φιλικά, αγαπητά και όχι μόνο, πρόσωπα του περιβάλλοντός του, του σχολείου, τής φύσης, της πόλης και του χωριού.
Οι ενθαρρυντικές κριτικές και τα ευμενή σχόλια που γνώρισαν, μέχρι σήμερα, τα προηγούμενα βιβλία του εκλεκτού διδασκάλου και συμπολίτη κ. Αντώνη Κ. Ζαχαράκη τον ώθησαν να βρει το κουράγιο και το θάρρος, για να συνεχίσει να γράφει, σε μια ηλικία, πάντως, που έρχεται σε καταφανή αντίθεση προς τον δυναμισμό και την αποτελεσματικότητα της γραφίδας του. Να γράφει ιστορίες από το παρελθόν, βιώματα αληθινά και ώριμα για τον ίδιο, κοσμημένα από τον πλούσιο πνευματικό μόχθο ευγενικών προσπαθειών και αγώνων.
Και μέσα σε αυτό το όμορφο «παιγνίδι» του με τον χρόνο και τις πνευματικές του δυνάμεις που, σίγουρα του δίνει ζωή και ενδιαφέρον γι’ αυτό που κάνει, ο κ. Ζαχαράκης, για πρώτη φορά με το παρόν βιβλίο του, προς στιγμήν, φαίνεται να επιζητεί την επιβεβαίωση του αναγνωστικού του κοινού σε αυτό που κάνει και έτσι να βεβαιωθεί ότι τα ποιητικά του σκιρτήματα και αρέσουν και διαβάζονται από το κοινό, να πάρει δύναμη και να συνεχίσει.
Γράφει, λοιπόν, την παρακάτω χαρακτηριστική αποστροφή στον πρόλογο αυτού του τελευταίου, ένατου, βιβλίου του που την μεταφέρω όπως έχει στο σημείωμα μου αυτό:

Έτσι σιγά κι αθόρυβα στο ένατο έχω φτάσει
κι ομολογώ πως τούτο δω μ’ έχει κάπως κουράσει.
«Ποιητικά Σκιρτήματα» είναι το όνομά του
κι όποιος γλυκοδιαβάσει το θα πάρει τη χαρά του.
Πιστεύω πως και με αυτό θα σας ευχαριστήσω,
γιατί αλλιώς θα πρέπει μου εδώ να σταματήσω.
Και βέβαια, κ. Ζαχαράκη, την επιβεβαίωση που ζητάτε την έχετε απ’ όλους μας. Και βέβαια επιβάλλεται να συνεχίσετε να γράφετε και να δημιουργείτε ποιήματα και ιστορίες ζωής. Τα ποιήματά σας κυριολεκτικά στάζουν μιαν ασύγκριτη και ασυνήθιστη ωριμότητα και ευλογία απόρροια και τα δύο της ηλικίας που διάγετε. Στάζουν, περαιτέρω, την αγάπη για τη ζωή, την αγάπη για την πατρίδα και τη θρησκεία και τις αξίες της ζωής, πράγματα που όλοι μας απόλυτα τα χρειαζόμαστε.
Τα θέλουμε, τα χρειαζόμαστε τα ποιητικά σας «σκιρτήματα» κ. Ζαχαράκη. μας διδάσκουν, μας τέρπουν, μας ευφραίνουν και σας ευχαριστούμε απεριόριστα για τη μεγαλειώδη αυτήν προσφορά σας.

ΓΑΥΔΟΣ- Ο ΑΠΟΣΤ. ΠΑΥΛΟΣ ΣΤΗ ΓΑΥΔΟ;;


(ΜΕ ΜΙΑ ΕΙΔΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤ. ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΗ ΓΑΥΔΟ)
ΜΑΡΙΝΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΓΑΛΑΝΑΚΗ

ΜΑΡΓΑΡΙΤΕΣ ΛΙΘΟΙ- ΓΑΥΔΟΣ
[Έκδοση «ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗ», Ρέθυμνο 2009, σχ. 8ο (23Χ17), σσ. 334]


ΚΩΣΤΗ ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ
http://ret-anadromes.blogspot.com


Τι να ‘ναι, άραγε, σκεφτόμουν διαβάζοντάς το –αυτό που οδήγησε τον φίλο Μαρίνο Σπυρίδωνος Γαλανάκη να αποφασίσει και να γράψει το βιβλίο του αυτό για τη Γαύδο; Ένα ερώτημα που έμελλε να μείνει αναπάντητο και να πλανάται στο μυαλό μου σ’ όλη την έκταση του βιβλίου του, μέχρι που έφθασα στο τέλος, στο καταπληκτικό εκείνο, εν είδει επιλόγου, «Οδοιπορικό στη Γαύδο». Τότε μόνο κατάλαβα ότι ναι! ένας έρωτας ήταν αυτός που οδήγησε την πένα του Μαρίνου Γαλανάκη στη συγγραφή και δημοσίευση του παρόντος βιβλίου των τριακοσίων τριάντα τεσσάρων σελίδων- ενός από τα μεγαλύτερα, υποθέτω, που έχουν γραφεί ποτέ για τη Γαύδο- τη Γαύδο της παρθενικής φύσης και ομορφιάς και των απλών και καλοκάγαθων ανθρώπων. Ένας έρωτας κινημένος από εκείνο το πρωτόγονο, το παρθενικό, το άδολο, το αγνό, το ανθρώπινο άρωμα που από παντού διαχέεται στο όμορφο αυτό ακριτικό νησί.
Από την πρώτη, κιόλας, φορά που το επισκέφθηκε ο κ. Γαλανάκης πίστεψε βαθιά μέσα του ότι η Γαύδος αξίζει, τώντις, μια καλύτερη τύχη κι ένιωσε βαθιά μέσα του την ανάγκη να εξωτερικεύσει και ενώσει και τη δική του φωνή με την ισχυρότερη των άλλων και όλοι μαζί να στραφούν και να βροντοφωνάξουν και να ξυπνήσουν την βαθιά υπνώττουσα Πολιτεία ότι:
δεν θέλουμε να δούμε τη Γαύδο ακατοίκητη και αμφισβητούμενης κυριότητας
δεν θέλουμε τη διαιώνιση της άθλιας ζωής των ακριτών της κατοίκων
δεν θέλουμε να δούμε το νησί να αναπτύσσεται με πρωτοβουλίες ξένων
και με καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος και χωρίς την παρουσία σε αυτό Ελλήνων….
Και πράγματι από την όλη μελέτη του συγγραφέα βεβαιώνεται και διατρανώνεται ο λόγος για τον οποίο ο Ελληνισμός οφείλει και πρέπει να ρίξει ένα βλέμμα στοργής και ειλικρινούς ενδιαφέροντος στη Γαύδο και στους εναπομείναντας ηρωικούς ακρίτες της.
στη Γαύδο του Ομήρου, την όμορφη αρχαία Ωγυγία
στη Γαύδο του αποστόλου Παύλου
στη Γαύδο των 99 οσίων Πατέρων και του Ιωάννη του Ερημίτη
στη Γαύδο με τον φημισμένο φάρο
στη Γαύδο των αυτοφυών Κέδρων
στη Γαύδο των πολιτικών εξορίστων
στη Γαύδο του μύθου και της ιστορίας
στη Γαύδο του χθες και του σήμερα

Όλ’ αυτά στο βιβλίο του κ. Μαρινάκη εκτυλίσσονται με ακρίβεια και πληρότητα που συχνά εντυπωσιάζουν. Παίρνει μια- μια τις πτυχές του μύθου και της Ιστορίας, τις μελετά διεξοδικά, με ακρίβεια και βεβαιότητα και, στη συνέχεια, προτείνει και παρουσιάζει και τη δική του στο κάθε θέμα προσωπική άποψη. Μελετά την προέλευση του σημερινού ονόματος του νησιού [από Κάουδος (=καμένος)> Καύδος> Γαύδος, αλλά και του αρχαίου Ωγυγία> Γωυγία> Γαυγία> Γαυδία> Γαύδος (κατά Παπαγεωργίου)], αφιερώνει, στη συνέχεια, αρκετές σελίδες για τη διαχρονική ταυτοποίηση του νησιού με τη μυθική, αφενός, του Ομήρου Ωγυγία (Οδύσσειας η΄) και της νύμφης, αφετέρου, Καλυψώς (Οδύσσειας α΄), με το περίφημο σπήλαιό της, 700, περίπου, μέτρα ΒΔ του όρμου Σαρακήνικο, μέσα στη ρεματιά του Αγίου Παύλου, κλεισμένου σήμερα από παντού με μεγάλες ποσότητες άμμου.
Περνά, στη συνέχεια, ο συγγραφέας στους ελληνιστικούς χρόνους (323- 67 π.Χ.) και φθάνει στα παλαιοχριστιανικά χρόνια και στη γνωστή θεωρία στην οποία- και θεωρώ δικαιολογημένα- πιστεύει ακράδαντα τόσο η τοπική παράδοση του νησιού όσο και ο ίδιος ο Συγγραφέας, ότι, δηλαδή, ο Απόστολος Παύλος, κατά την 4η αποστολική του περιοδεία, επισκέφθηκε, τώντις, το αέρινο νησί της ελληνικής παραμεθορίου

Το μαρτυρούν- αδιάψευστοι μάρτυρες- τα τοπωνύμια, ο ναός του Αποστόλου, με τη μαρμάρινη πλάκα εντοιχισμένη δίπλα στην είσοδό του, που σαφώς μνημονεύει τον ερχομό Του στη Γαύδο.
Και στο σημείο αυτό να καταθέσω κι εγώ την προσωπική μου επί του σοβαρού αυτού θέματος άποψη. η επίσκεψη και αποβίβαση του Αποστόλου Παύλου κατά το 60 μ. Χ. στους Καλούς Λιμένες της νότιας ακτής της Κρήτης (Πράξεις κζ, 8) συντέλεσε, αφενός, στη δημιουργία άφθονων σχετικών λαϊκών παραδόσεων και, αφετέρου, στην ανοικοδόμηση- από την πρώτη κιόλας βυζαντινή περίοδο- πολλών ναών προς τιμήν του Αποστόλου Παύλου στα νότια παράλια αρχικά, ύστερα και στα βόρεια, ενώ σε μεσογειακές περιοχές της Κρήτης συνήθως εκεί όπου υπάρχουν τόποι αναπεπταμένοι προς τη θάλασσα. Έτσι, και στους τέσσερις νομούς της Κρήτης παρατηρείται σήμερα μεγάλος αριθμός ναών προς τιμήν του Αποστόλου Παύλου.
Βέβαια, η παράδοση αυτή στηρίζεται στο τρίτο και πλήρες περιπετειών και κινδύνων ταξίδι του Αποστόλου Παύλου προς τη Ρώμη, κάτω από στρατιωτική συνοδεία προκειμένου να δικαστεί ως Ρωμαίος πολίτης, οπότε έπλευσε κατά μήκος της νότιας ακτής της Κρήτης και έφτασε στους Καλούς Λιμένες, που βρίσκονται, σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς μου, γύρω στα εφτά ναυτικά μίλια ανατολικά των Σακτουρίων- όχι πάνω από σαράντα χιλιόμετρα ακτογραμμής. Η θαλασσοταραχή κατέλαβε τον Απόστολο Παύλο μετά τον απόπλου από τους Καλούς Λιμένες, με προορισμό την πόλη Φοίνικα, που διέθετε ασφαλέστερο λιμάνι, και όπου θα μπορούσαν να παραχειμάσουν. Βέβαια, ο "τυφωνικός" (Πράξεις Αποστόλων κζ΄,14) άνεμος (Ευρωκλύδων) τους απομάκρυνε από τον προορισμό τους και τους οδήγησε στα ανοιχτά (από κάτω) της νήσου Γαύδου (Κλαύδης) (Πράξεις Αποστόλων κζ΄,14), παρασύροντάς τους, τελικά, προς τη νήσο Μελίτη, τη σημερινή Μάλτα.
Άρα, ο Απόστολος Παύλος, κατά το περιπετειώδες τρίτο ταξίδι του στα νότια παράλια της Κρήτης, επισκέφτηκε και διέμεινε, για κάποιο διάστημα, μόνο στους Καλούς Λιμένες, ώστε αυτή μόνη η ευγενής λαχτάρα των κατοίκων ορισμένων περιοχών να συμπεριληφθούν και εκείνες στον τιμητικό κατάλογο των μερών που ο θείος Απόστολος επισκέφτηκε- για τη μεγίστη τιμή και ευλογία που μια τέτοια επίσκεψη θα προσέδιδε, ασφαλώς, στον τόπο τους- μπορεί να δικαιολογήσει και εξηγήσει κάτι τέτοιες ανασφαλείς- και αφελείς ορισμένες φορές- παραδόσεις, που προσπαθούν να συνδέσουν κάποιους τόπους με ορισμένα σημαντικά ιστορικά πρόσωπα ή γεγονότα, χωρίς να έχουν ουδεμία, ιστορικά εξακριβωμένη, προς αυτά σχέση.
Όμως, για την Γαύδο το γεγονός ότι ο απόστολος Παύλος διήλθεν από τα ανοιχτά του νησιού, και, μάλιστα, σε απόσταση αναπνοής από αυτό, άφησε αναντίρρητα την ευλογία Του σε αυτό και είναι απόλυτα δικαιολογημένη η ανέγερση από τους κατοίκους ναών και η ονομασία στο όνομά Του περιοχών του νησιού. Μα και αυτή η καταχώρηση του ονόματος του νησιού στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης («Κλαύδα(η)») θεωρώ ότι προσδίδει, δικαιολογημένα, στο νησί τη μεγαλύτερη των τιμών και δικαιολογημένη περηφάνια.
Και η ιστορική εξέταση του νησιού προχωρεί, από τον συγγραφέα, κανονικά μέσω της Βυζαντινής Α΄ περιόδου (395- 824 μ.Χ.), όταν η Γαύδος, ναι η Γαύδος είχε τέτοιον αριθμό χριστιανών κατοίκων που δικαιολογούσε την ύπαρξη επισκοπικής έδρας στο νησί, της οποίας, μάλιστα, ο επίσκοπος ήταν 8ος κατά την τάξη της Ιεραρχίας.
Η εξέταση και των λοιπών ιστορικών περιόδων του νησιού γίνεται διεξοδικά με αξιοσημείωτους για το νησί σταθμούς τη Β΄ Βυζαντινή περίοδο, όταν αριθμούσε 8000 κατοίκους(!!), διεσπαρμένους σε 45 οικισμούς. Τότε, στο πρώτο μισό τού 16ου αιώνα, που «…πάντες εξώκειλαν εις μέγα βάθος μοχθηρίας», ο Θεός ευσπλαχνίστηκε και απέστειλε στην Κρήτη- στην οποία δέσποζαν οι Ρωμαιοκαθολικοί άγιοι και η Εκκλησία τους- την ευλογία Του, την αρωγή και παραμυθία Του, τον όσιο Ιωάννη τον Ερημίτη και τους «συν αυτώ ενενήκοντα οκτώ (sic) Θεοφόρους Πατέρας», προκειμένου να δείξει τη δύναμή του στους Κρητικούς, ότι, δηλαδή, περισσότερο βοηθάει αυτούς που τον σέβονται και τον αγαπούν, παρά αυτούς που βαστούν σπαθιά και κοντάρια και σκοτώνουν τους ανθρώπους, εννοώντας, ασφαλώς, τους Ενετούς κατακτητές τού νησιού.

Η εξέταση του νησιού διέρχεται και από την περίοδο 1932- 1940, όταν το νησί κατέστη τόπος διαμονής γνωστών πολιτικών εξορίστων, όπως του Άρη Βελουχιώτη (Θανάση Κλάρα), Μάρκου Βαφειάδη, Δημήτρη Βλαντά, Γιώργη Μαθιουδάκη, Νίκου Ζαχαριάδη, Άσπας Παρτσαλίδου κ.ά.
Διεξοδική, τέλος, και η εξέταση των τοπωνυμίων ανά οικισμό, χωρίς να παραλείπονται και αυτοί οι ερειπωμένοι.
Πιστεύουμε ότι ο εκλεκτός και δημιουργικά ανήσυχος του παρόντος έργου φίλος συγγραφέας επιτέλεσε το καθήκον του στο ακέραιο. Η αίσθηση του χρέους απέναντι στο αέρινο της ΝΔ παραμεθορίου της ελληνικής Επικράτειας νησί, την ακριτική ελληνική Γαύδο, είναι εκείνη που καθοδήγησε τις προσπάθειές του και συνέβαλλε στο ξεπέρασμα των οποιωνδήποτε δυσχερειών. Είναι, γι’ αυτό, άξιος του «δικαίου επαίνου» αλλά και της αγάπης όλων μας.

ΤΡΙΑ ΕΠΕΤΕΙΑΚΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΤΡΙΑ ΕΠΕΤΕΙΑΚΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΚΩΣΤΗ ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ
http://ret-anadromes.blogspot.com


Τρία επετειακά ημερολόγια κυκλοφόρησαν τις μέρες αυτές από ισάριθμους δραστήριους φορείς τού Ρεθύμνου και έρχονται να σηματοδοτήσουν ισάριθμες ετερόκλητες, πάντως- να τις ονομάσω έτσι- επετείους. Ο λόγος:
α) για την ημερολογιακή έκδοση τού 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου «Ταξιδεύοντας 10 χρόνια με το 1ο Γυμνάσιο», που αναφέρεται στο «κλείσιμο» δέκα χρόνων οργανωμένων εκδρομών σε περιοχές τής Ελλάδας και του Εξωτερικού (Απρ. 2000- Απρ. 2010), κάτω από τον συντονισμό και την οργάνωση τού καθηγητή κ. Γ. Σαραντινού. Το Ημερολόγιο προλογίζεται από τον ακούραστο Διευθυντή τού Σχολείου κ. Γιώργο Γεωργαλή. Εντυπωσιακός και ο φωτογραφικός πλούτος τού Ημερολογίου- το Α και το Ω κάθε εκδρομής- αλλά και ή όλη δομή αυτού που συγκεκριμενοποιείται από την παράθεση τού Προγράμματος κάθε εκδρομής και αναλυτικής εκθεσιακής αναφοράς σε αυτήν και, επίσης, χαρακτηριστικών καταγραφών εντυπώσεων των μαθητών.
                                                                    ****

β) Επετειακό και το ημερολόγιο τού Συλλόγου Κωφών Ν. Ρεθύμνου, το Αρκάδι αναφέρεται στα «20 χρόνια δημιουργικής τού Συλλόγου πορείας» από το έτος 1989 που δημιουργήθηκε μέχρι σήμερα. Το ημερολόγιο κοσμείται από δεκάδες φωτογραφίες που «φωτίζουν» αδρά και αισθητοποιούν κάθε πτυχή τής εικοσάχρονης τού υπερδραστήριου Συλλόγου πορείας, κάτω από την προεδρεία τού ακούραστου Προέδρου του κ. Μανόλη Παπαδάκη.

Μέσα στα είκοσι αυτά χρόνια ο Σύλλογος ανέπτυξε μια εξαιρετικά πολυμέτωπη και πολυσχιδή δράση που εντυπωσίασε το ρεθεμνιώτικο κοινό και κατέστησε τον Σύλλογο «υπόδειγμα» δράσης και οργανωτικότητας. Στα είκοσι αυτά χρόνια ο Σύλλογος κατόρθωσε και γραφεία ιδιόκτητα, με πλήρη μηχανοργάνωση, να αποκτήσει και ναό αφιερωμένο στον όσιο Μάρκο τον Κωφό- προστάτη των Κωφών τής Ελλάδος- να ανεγείρει, μέσα στον αύλειο τής Ι. Μονής Αρσανίου χώρο- ναό μοναδικό, για τον συγκεκριμένο, άγνωστο στους πολλούς, Άγιο, στον χώρο τής Ορθοδοξίας. Και πλάι στα δύο αυτά μεγάλα, για τις μικρές τού Συλλόγου δυνάμεις, έργα, ο Σύλλογος κατόρθωσε και αδελφοποιήσεις να πραγματοποιήσει με το Σύλλογο των Κωφών Λεμεσού Κύπρου και πέντε (!) Συνέδρια να διοργανώσει- το ένα, μάλιστα, πανευρωπαϊκό- που συνοδεύτηκαν όλα από ισάριθμες εκδόσεις με τα «Πρακτικά» των εργασιών τους, πολύτιμη παρακαταθήκη στις μεγάλες ανάγκες τής κοινότητας των Κωφών τής Ελλάδος, ενώ, περαιτέρω, η διδασκαλία τής Νοηματικής Γλώσσας όλα αυτά τα χρόνια, σε δεκάδες φοιτητές και Ρεθεμνιώτες, υπήρξε μόνιμη και ανελλιπής.
                                                                * * *
γ) Τρίτο Ημερολόγιο, επετειακό και αυτό, «αφιέρωμα» στη μεγάλη μορφή τού Παντελή Πρεβελάκη (1909- 1986), το εξαίρετο τέκνο τού Ρεθύμνου, που επεξέτεινε το όνομα τής πολιτείας τού με το «Χρονικό» τού και το έκανε γνωστό στα πέρατα τού κόσμου, είναι το ημερολόγιο που εξέδωσε το Πειραματικό Λύκειο τού Πανεπιστημίου Κρήτης. Έρχεται έτσι και αυτό να προστεθεί στο πλήθος των εκδόσεων τού συγκεκριμένου Λυκείου (λευκώματα, συλλογές λογοτεχνημάτων, περιοδικά καθηγητών και μαθητών, που είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε με προηγούμενα σημειώματά μας), σωστή και ώριμη σκέψη τού Σχολείου και του Διευθυντή του Ανδρέα Ταξάκη, προκειμένου να τιμήσουν τον μεγάλο λογοτέχνη τού Ρεθύμνου, του οποίου, εξάλλου, τα 100 χρόνια από τη γέννησή του εορτάζουμε με πληθώρα εκδηλώσεων στον νομό μας.
Το ημερολόγιο διανθισμένο με δεκάδες φωτογραφίες από την ζωή και τη δράση τού Παντελή Πρεβελάκη και κείμενα αποσπάσματα από έργα του, με την επιμέλεια τής συναδέλφου Καλλιόπης Κωτσάκη, είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσε ένα σχολείο υποδειγματικά να προσφέρει στον μεγάλο άνδρα και δάσκαλο τού τόπου μας, τον Παντελή Πρεβελάκη.

ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Κ Α Τ Ω Κ Ε Ρ Α Σ
(ΧΩΡΙΟ ΚΡΥΑ ΒΡΥΣΗ)



Εικ. Γενική άποψη της Κρύας Βρύσης

Το σημερινό μικροτοπωνύμιο "Αγιος Γεώργιος Κάτω Κέρας" αφορά σε παλαιό μακροτοπωνύμιο, διαλυθέντος οικισμού της κοινότητας Κρύας Βρύσης, επαρχίας Αγίου Βασιλείου, που αποτελούσε ίδιο χωριό με την ονομασία "Κάτω Κέρας". Τον εν λόγω οικισμό (του οποίου ίχνη παρατηρούνται και σήμερα) μελετούμε κυρίως ονοματολογικά, αφού τα λοιπά περί αυτού στοιχεία είναι εξαιρετικά περιορισμένα {βλ. Ευαγγελίας Μπαλτά- Mustafa Oguz, Το Οθωμανικό Κτηματολόγιο του Ρεθύμνου, σελ. 491, όπου αναφέρονται τα ονοματεπώνυμα των κατοίκων του οικισμού [Ανυφαντήδες (2 οικογένειες), Βαρούχες (3 οικογένειες), Αρκολέοι κ.λπ., οι καλλιεργούμενες γαίες (57, 5 τσερίπια), 12 ελαιόδενδρα κ.λπ., ενώ σημειώνεται, περαιτέρω, ότι το χωριό το έτος 1659 πλήρωνε φόρο πέντε χαράτζια, καθώς επίσης και φόρο καφτανίου}.

Το όνομα του οικισμού
Ο Κρυοβρυσανός καθηγητής μας (στα γυμνασιακά μας χρόνια) κ. Μιχ. Ε. Σκούληκας (Γέροντες, Κάτω Κέρας, Κρύα Βρύση, Τρεις Ιστορικοί Κρητικοί Οικισμοί, Αθήνα 1997, 9) σημειώνει ότι η λέξη «κέρας» του μακροτοπωνυμίου σήμαινε το σημείο συμβολής δύο ποταμών, εν προκειμένω- για τον Κάτω Κέρα- του Κρυοβρυσανού ρυακιού με τον Ακουμιανό ποταμό.
Την άποψή μας, που είναι εντελώς διαφορετική αυτής του κ. Σκούληκα, παραθέτουμε αμέσως παρακάτω. Από ονοματολογικής, λοιπόν, άποψης, όσον αφορά στο επίρρημα "Κάτω", του μακροτοπωνυμίου «Κάτω Κέρας», ασφαλώς και αποδίδει τη θέση στην οποία βρίσκεται ο ναός του Αγίου Γεωργίου- με τον οποίο σταθερά συνεκφέρεται σήμερα- στα κάτω, τα χαμηλά, δηλαδή, σε σχέση με το χωριό, μέρη (πβ. και το συχνότατα απαντώμενο τοπωνύμιο Κάτω ή Πάνω Κερά, σε σχέση με την Παναγία). Όσο για την άλλη της προσωνυμίας του Αγίου λέξη, "Κέρα(ς)", πιστεύω ότι πρόκειται για σπάνια περίπτωση κατά την οποία το επίθετο "Κυρία", που αποδίδεται, ένεκεν σεβασμού, κατεξοχήν στη Θεοτόκο, άλλαξε πρόσωπο και προσάφθηκε εδώ και στον άι- Γιώργη, έναν, επίσης, κατεξοχήν σεβαστό και αγαπημένο Άγιο του λαού της ελληνικής υπαίθρου, που τον θεωρεί ως τον «θεό της στάνης και των ποιμένων» και του οποίου η εορτή συμπίπτει με τις ημέρες του Πάσχα, κατά τις οποίες ο ποιμενικός κόσμος ιδιαίτερα εορτάζει και πανηγυρίζει.
Έτσι, θεωρώ ότι από αρχικό θηλυκό Κυρία> Κυρά> Κερά ο απλός πιστός λαός μας δημιούργησε και αρσενικό "Κέρας", με αναβιβασμό του τόνου στην παραλήγουσα- και μετάταξή του, για τη δημιουργία του αρσενικού γένους, σε πρωτόκλιτο αρσενικό- και το απέδωσε και στον άγιο Γεώργιο, στον οποίο, φυσικά, εξαρχής δεν ανήκε, γιατί αρχικά, στην εν λόγω περιοχή, υπήρχε η λατρεία- στο ίδιο ή σε διαφορετικό ναΰδριο της περιοχής - της Παναγιάς της Κεράς. Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν διασώζεται στη μνήμη της επιτόπιας παράδοσης, αποδεικνύεται όμως από τη μελέτη του τοπωνυμικού και ονοματολογικού χάρτη της περιοχής, όπως θα δείξουμε αμέσως παρακάτω και συμβαίνει πολύ συχνά στο χώρο της Ορθοδοξίας και όχι μόνο. Στο σημείο αυτό διαθέτω πρόσφατο- από προσωπική μου έρευνα και εμπειρία- παράδειγμα, την περίπτωση της Ι. Μονής του Σωτήρος, Κουμπέ, Ρεθύμνου, που, ενώ επί Ενετοκρατίας, με βεβαιότητα, στη Μονή υπήρχε λατρεία του αγίου Ιωάννου του Ερημίτου (απ’ όπου και το όνομα, κατά τα χρόνια της Ενετοκρατίας, του παρακείμενου σε αυτήν ακρωτηρίου San Zuanne), αυτό, στους χρόνους μας, ξεχάστηκε παντελώς και ο νεότερος Ιδρυτής της Μονής Νέστωρ Βασσάλος καθιέρωσε νέα λατρεία του Σωτήρος Χριστού [Παπαδάκης Κωστής Ηλ., Η Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως Σωτήρος Χριστού, Κουμπέ, Ρεθύμνου και ο νεότερος Ιδρυτής της Νέστωρ Ι. Βασσάλος (στο τυπογραφείο)].
Από κάποια στιγμή, λοιπόν, και πέρα- και αυτό θα πρέπει να συνέβη, σύμφωνα με τις πηγές, από τα μέσα μέχρι και τα τελευταία χρόνια της Τουρκοκρατίας- η λατρεία της Παναγίας, για κάποιο λόγο, ξεχάστηκε και εξαλλάχθηκε σε λατρεία του αγίου Γεωργίου. Την προσαγόρευσή της, όμως, Κερά, που ο λαός την είχε συνηθίσει από τότε που απευθυνόταν στη λατρεία της Παναγιάς της Κεράς τη συνέχισε στο πρόσωπο, πια, του αγίου Γεωργίου, αναβιβάζοντας τον τόνο στην παραλήγουσα και διαμορφώνοντάς την σε «Κέρας», προς δήλωση του αρσενικού.
Η άποψή μας αυτή, εκτός από τη θεολογική- με όσα, μέχρι στιγμής, σημειώσαμε- έχει και εδραία ονοματολογική στήριξή, με όσα θα σημειώσουμε περαιτέρω. ονοματολογικά, λοιπόν, παντού, όπου και αν συναντήσαμε το όνομα του εν λόγω χωριού, κατά τα τελευταία χρόνια της Ενετοκρατίας και κατά τα πρώτα της Τουρκοκρατίας, για τα οποία υπάρχουν πληροφορίες, παντού το εν λόγω μακροτοπωνύμιο μάς παραδίδεται ως Κάτω Κε(υ)ρά και ουδέποτε ως Κάτω Κέρας και η παρατήρηση αυτή έρχεται, θεωρούμε, αρωγός και συνεπίκουρος στην παραπάνω άποψή μας, που ερείδεται στη θεολογική, κυρίως, απεικόνιση του εν λόγω τοπωνυμίου. Έτσι,
1. Αναφέρεται στην επαρχία Αγίου Βασιλείου το 1583 από τον Καστροφύλακα (Κ173) ως Kattochier(r)a (Κάτω Κερά) με 51 κατοίκους.
2. στα ύστερα της Ενετοκρατίας χρόνια (3 Φεβρουαρίου 1645), σε πράξη «διακανονισμού χρέους», ο ευγενής κρητικός Γεωργιλάς Σαγκουϊνάτσος και η αδελφή του Όρσα, κληρονόμοι της μητέρας τους Φραντζούς, αποφασίζουν να εξοφλήσουν το χρέος της προς τον ευγενή κρητικό Ιάκωβο Σαγκουϊνάτσο Ρόζα δίνοντάς του προς προσωρινή εκμετάλλευση όλες τις περιουσίες που τα εν λόγω αδέλφια είχαν στα χωριά Κισσό, Βουιδομεργιό και Κάτω Κερά (Γιάννη Μιχ. Γρυντάκη, Μαρίνος Αρκολέος, Ο τελευταίος νοτάριος της Δυτικής Κρήτης, Πρωτόκολλο1643-1646, Ρέθυμνο 2003, πράξη 180, σ. 248).
3. Στα έγγραφα του Ιεροδικείου Ρεθύμνης (17ος- 18ος αι.) σε απογραφή οικιών των χωριών της επαρχίας Αγίου Βασιλείου, στις 10 Ιανουαρίου του 1659, παρά την Κρύα Βρύση, απογράφεται και χωριό Κάτω Κερά, με πέντε σπίτια [Παπιομύτογλου Γιάννη Ζ. (Επιμέλεια), Έγγραφα Ιεροδικείου Ρεθύμνης 17ος- 18ος αι., Οι μεταφράσεις τού «Βήματος» Ρεθύμνης, Ρέθυμνο 1995, έγγρ. 64, σ. 72].
4. στους «Απογραφικούς Πίνακες της Κρήτης» (Τουρκική απογραφή του έτους 1659), του Νικ. Σταυρινίδου [Κρητικά Χρονικά ΚΒ΄ (1970), 127], το μακροτοπωνύμιο αναγράφεται ως «Κάτω Κερά» με 5 οικίες.
5. Η ίδια απογραφή (1659), στις «Μεταφράσεις Τουρκικών Ιστορικών Εγγράφων» [Κρητικά Χρονικά ΚΒ΄ (1970), 127], το αποδίδει εσφαλμένα ως Κάτω Κερέ με πέντε σπίτια, που, όμως, και πάλι απηχεί σαφώς εκκλησία της Παναγίας Κεράς (Κερά>Κερέ), ενώ σε δεύτερο πίνακα της ίδιας απογραφής αναγράφεται σωστά ως «Κάτω Κερά» (Ό.π., 117).
6. στο προσφάτως εκδοθέν Οθωμανικό Κτηματολόγιο του Ρεθύμνου (Ευαγγελίας Μπαλτά- Mustafa Oguz, Το Οθωμανικό Κτηματολόγιο του Ρεθύμνου, Ρέθυμνο 2007, 491) το μακροτοπωνύμιο αναγράφεται καθαρά ως Κάτω Κυρά (Katokira) (!) και μεταφράζεται από τη σχολιάστρια ως Κάτω Κερά, οικισμός στην Κρύα Βρύση, του δήμου Λάμπης.

Οπότε, μετά από όλα αυτά θεωρούμε με βεβαιότητα ότι το εν λόγω μακροτοπωνύμιο σαφώς παραπέμπει σε Παναγιά Κερά, που θα λατρευόταν στο εν λόγω χωριό κατά τον 16ο – 17ο αιώνα, ανεξάρτητα ή και παράλληλα με τον άι- Γιώργη, του οποίου το σημερινό όνομα με το εξαιρετικά σπάνιο προσωνύμιο «Κέρας», διασώζει και συνεχίζει την είδηση αυτήν των παραπάνω έξι πηγών. Η ορθότητα της γραφής (Κάτω Κερά) βεβαιώνεται από την πολλαπλότητα της αναφοράς του τοπωνυμίου στις παραπάνω πηγές, που σε όλες υπάρχει απόλυτη συμφωνία και ταύτιση απόδοσής του στον τύπο του θηλυκού «Κερά».
Βέβαια, το τοπωνύμιο Κάτω Κερά προϋποθέτει και αντίστοιχο τοπωνύμιο Πάνω Κερά, χωρίς, πάντως, αυτό να είναι απόλυτα απαραίτητο, αν και μόνη η θέση του ναϋδρίου διασφαλίζει την εν λόγω προσαγόρευση. Προσπάθησα με ντόπιους, γνώστες της εν λόγω περιοχής, να εντοπίσω και ταυτίσω τον ναό που θα μπορούσε να είχε το χαρακτηριστικό της υψομετρικής διαφοράς, για να έχει το όνομα Πάνω Κερά. Τέτοια εκκλησία υπάρχει στις Μέλαμπες, αλλά η Παναγία η Κερά των Ακουμίων (Ζωοδόχου Πηγής) έχει όλα τα ζητούμενα χαρακτηριστικά και η απόσταση είναι εξαιρετικά μικρή και περιουσίες διαθέτουν οι Ακουμιανοί στον Κάτω Κέρα, ώστε να δικαιολογηθεί μια τέτοια ταύτιση αυτή (ευχαριστώ τον Κρυοβρυσανό φίλο και συνάδελφο κ. Γιώργο Μαυρουτσουπάκη, για τη βοήθειά του στην προσπάθειά μου αυτήν).
Πέραν της παραπάνω περίπτωσης, απόδοσης του προσωνυμίου Κυ(ε)ρά και σε άνδρα Άγιο, την ίδια προσωνυμία ο λαός έχει δώσει και σε άλλους Αγίους, που τους θεωρεί ιδιαίτερα σεβαστούς. Έτσι, δυο φορές στην επαρχία Αγίου Βασιλείου (στη Μύρθιο και στα Σελλιά) ο απλός πιστός λαός, πέραν της Θεοτόκου, την ίδια προσωνυμία επεκτείνει και στην αγία Άννα, τη μητέρα της Θεοτόκου, την οποία, επίσης, αποκαλεί «Κερά». Επίσης, Νέα Κυρά επιγράφεται σε πίνακα του Εμμ. Τζάνε Μπουνιαλή, του 17ου αιώνα, η Παναγία η Αθηνιώτισσα, σε αντιδιαστολή με την Παλαιά Κυρά της Αθήνας, τη θεά Αθηνά. Αλλά "Αγιά Κυουρά" (δηλαδή Κυρά>Κιουρά) συναντήσαμε και στη νήσο Πάτμο να αποκαλούν και την αγία Ματρώνη τη Χιοπολίτισσα (μνήμη της: 20 Οκτωβρίου), σε ένδειξη, και εδώ, του απεριόριστου σεβασμού τον οποίο η γύρω στη Χίο νησιωτική περιοχή απονέμει στη συγκεκριμένη Αγία.
Μετά από αυτά μπορούμε να θεωρήσουμε ότι ο άγιος Γεώργιος στην Κρύα Βρύση είναι η μοναδική περίπτωση στην Ορθοδοξία που ο απλός λαός προσήψε το προσφώνημα «Κέρας» και σε άρρενα άγιο, και η σπανιότατη αυτή περίπτωση συνέβη, επαναλαμβάνω, γιατί ο λαός το είχε έτοιμο από προηγούμενη λατρεία της Παναγίας και το χρησιμοποίησε απλώς αναβιβάζοντας τον τόνο από τη λήγουσα στην παραλήγουσα και μετατάσσοντάς το, για τη δημιουργία του αρσενικού γένους, από τα πρωτόκλιτα θηλυκά στην κλίση των πρωτόκλιτων αρσενικών. και είναι αυτό που δημιούργησε τόσο προβληματισμό και δυσκολία σε όσους ασχολήθηκαν με την ετυμολόγησή του.
Gακή Ράχη, στη (Κισσός Αγίου Βασιλείου)
(τοπωνύμιο πολύ συχνό στον ελληνικό χώρο)



Το τοπωνύμιο σημαίνει επικίνδυνη στο πέρασμά της ράχη (=κορυφογραμμή όρους ή ορεινή πλαγιά, συνήθως βραχώδη. Στη συγκεκριμένη παρίπτωση πρόκειται για ορεινή πλαγιά). Το ίδιο τοπωνύμιο (Κακή Ράχη), αποδίδεται και σε κορυφή πάνω από τη μικρή πεδιάδα του αρχαίου Θριάσιου πεδίου, κοντά στην Ελευσίνα. Τοπωνύμια, γενικά, με α΄ συνθετικό τη λέξη κακός σημαίνουν την επικινδυνότητα στο πέρασμα τού προσδιοριζόμενου από το επίθετο κάθε φορά μέρους. Πβ., για παράδειγμα, τα τοπωνύμια Κακό Σκαλί (στο) και, μάλιστα, τη γνωστή Κακιά Σκάλα, τις «Σκειρωνίδες Πέτρες» της αρχαιότητας. Επίσης, τα τοπωνύμια Gακόσκαλα, στη (Άγιο Ιωάννη) και Κακόσκαλο, στο (Αγία Γαλήνη), Κακή Βρύση (Αγία Πελαγία), Κακό Πλάι, στο (Ασώματος, Βρύσες), Κακό Κεφάλι, στο (Ακούμια, Άρδακτος, Κεντροχώρι), Κακή Πλευρά, στη (Λευκώγεια), Κακό Ρυάκι, στο (Αγία Γαλήνη), και, τέλος, Κακόρρεμα (στο), που σημαίνει, ακριβώς, δυσκολοδιάβατο ρέμα, λόγω των βραχωδών οχθών του (Ιω. Σαρρή, «Τα τοπωνύμια της Αττικής», Αθηνά 40, 133). Τέλος, με την ίδια σημασία, στο χωριό Βρύσες, σημ. 33, συναντούμε και τοπων. Κακοπέρατο, στο (= δυσκολοδιάβατος τόπος).

Α Π Ο Ψ Ε Ι Σ

ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ


«Α Π Ο Ψ Ε Ι Σ»τεύχ. 3- 4 (2009)
[Εκδόσεις «Γραφικές Τέχνες Καραγιαννάκη», Ρέθυμνο 2009, σχ. 8ο (23Χ17), σσ. 197]


ΚΩΣΤΗ ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ
http://ret-anadromes.blogspot.com


Την άνοιξη του 2009 κυκλοφόρησαν οι «Ποιητικοί Πειραματισμοί» των μαθητών του Πειραματικού Λυκείου της πόλης μας, με την επιμέλεια του ρέκτη φιλολόγου καθηγητή του σχολείου κ. Γιώργου Φρυγανάκη και σήμερα, Φθινόπωρο 2009, το σχολείο επανέρχεται στη δημοσιότητα με την περιοδική έκδοση «Απόψεις», επίσημο βήμα λόγου και διαλόγου, ελεύθερου προβληματισμού και έκφρασης των Καθηγητών του σχολείου.
Έτσι, το Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου τα τελευταία χρόνια έχει να μας παρουσιάσει ένα, τώντις, πλούσιο και ενδιαφέρον εκδοτικό έργο, με δύο τουλάχιστον εκδόσεις το χρόνο, τόσο από το μέρος των μαθητών, όσο και των καθηγητών του Σχολείου. Και είναι γεγονός ότι οι εκδόσεις αυτές- και, μάλιστα, αυτές των τελευταίων πέντε χρόνων- οφείλονται κατά ένα μεγάλο μέρος και στο μεράκι και την εργατικότητα του δημιουργικά ανήσυχου συναδέλφου Γιώργου Φρυγανάκη, που μέχρι πέρυσι που συνταξιοδοτήθηκε, για μια σειρά ετών, υπηρέτησε ως φιλόλογος καθηγητής στο σχολείο αυτό. Ο Γιώργος Φρυγανάκης ως καθηγητής διέθετε τη μοναδική ικανότητα να σκύβει στοργικά πάνω από τον κάθε μαθητή του, να ανακαλύπτει και, στη συνέχεια, και να ενθαρρύνει τυχόν κρύφιες δυνατότητες, αφηγηματικές φλέβες και ταλέντα που, πολύ συχνά, υπάρχουν ασυνείδητα μέσα στην προσωπικότητα των νεαρών παιδιών και λόγω της ανασφάλειας και των αναστολών που, συνήθως, έχουν αρνούνται πεισματικά να τα βγάλουν έξω και να τα αναδιπλώσουν. Και είναι γεγονός ότι όλες οι εκδόσεις που επιμελήθηκε στη μακρά σταδιοδρομία του αυτήν την ανησυχία του χαρισματικού δασκάλου φανερώνουν. Τη σφραγίδα, λοιπόν, της φροντίδας και επιμέλειας του Γ. Φρυγανάκη φέρει και αυτή η τελευταία έκδοση του Πειραματικού Λυκείου, που παρουσιάζουμε με το σημείωμά μας αυτό.
Πρόκειται, όπως ήδη σημειώσαμε, για την περιοδική έκδοση των Καθηγητών του Σχολείου «Απόψεις», που με το παρόν τεύχος τους (3-4, Φθινόπωρο 2009) επανέρχονται δυναμικά στον χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας του νομού μας και όχι μόνο. Μια έκδοση αξιώσεων και υψηλού επιπέδου- κάτι σαν τις επετηρίδες των πανεπιστημιακών σχολών- διά της οποίας οι καθηγητές του σχολείου δημοσιοποιούν τις απόψεις τους πάνω σε θέματα εκπαιδευτικής πράξης και θεωρίας, εκπαιδευτικής πολιτικής, διδακτικής και παιδαγωγίας.
Στόχος των Καθηγητών και του Διευθυντή του Σχολείου, καθώς αναγράφεται στα Προλεγόμενα του Επιμελητή της έκδοσης, η δημιουργία γέφυρας επικοινωνίας με άλλα Πειραματικά Σχολεία του νομού, φορείς, προϊσταμένους, συναδέλφους, πνευματικούς ανθρώπους και βέβαια μαθητές και ασκουμένους φοιτητές, με την κοινωνία του Ρεθύμνου, γενικότερα.
Να σημειώσουμε, περαιτέρω, ότι το παρόν τεύχος των «Απόψεων» πέραν των ανωτέρω προσλαμβάνει και «επετειακό», λαμπρά πανηγυρικό χαρακτήρα, αφού το σχολείο τη χρονιά αυτή συμβαίνει να συμπληρώνει τα δέκα χρόνια από την ίδρυσή του.
Όλως ενδιαφέροντα τα θέματα και του τεύχους αυτού- όπως και των προηγουμένων- έρχονται να καλύψουν ένα ευρύτατο φάσμα υποστήριξης και ενθάρρυνσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με κείμενα σχετικά με τη διδασκαλία αρκετών μαθημάτων του Λυκείου (Ιστορίας, Αρχαίων, Τεχνολογίας, Δικαίου, Αγγλικών και Βιολογίας). Από την άλλη μεριά, με ικανοποίηση χαιρετίζουμε την παρουσία και συνεργασία στην επετηρίδα αυτήν και του Πανεπιστημίου Κρήτης μέσω του πανεπιστημιακού δασκάλου κ. Αλέξη Πολίτη, καθώς και την πρόδρομη δημοσίευση ενός μέρους της ενδιαφέρουσας ανακοίνωσης του Γιώργου Φρυγανάκη στο προηγηθέν Ι Κρητολογικό Συνέδριο, που αφορά στους Ρεθυμνιώτες Συγγραφείς του 20ου αιώνα.
Τα θερμά μας συγχαρητήρια σε όλους τους συγγραφείς της εν λόγω επετηρίδας, στον Επιμελητή και βέβαια στον σεμνό και φιλοπρόοδο Διευθυντή του σχολείου κ. Ανδρέα Ταξάκη, που γίνεται κινητήριος μοχλός κάθε όμορφης προσπάθειας.