Ο ΧΑΡΟΣ ΚΑΙ Ο
ΑΔΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ*
[Συλλογή Π.
Βλαστού, Άσματα Λαϊκά Κρητών ή Συλλογή
Κρητικής Ποιήσεως Ποικίλης, τ. Α΄, 1850, ενότητα: «Άσματα Κρητών περί του
Χάρωνος» (1860), σελ. 1209- 1276]
- 10ο –
ΚΩΣΤΗΣ
ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ
ΤΟΥ ΧΑΡΟΥ
Συχνά ο Χάρος εμφανίζεται με υ π ε ρ φ υ σ ι κ έ ς ιδιότητες. βλέπει τα κρυφά των
ανθρώπων έργα και μεταμορφώνεται σε διάφορα φυσικά όντα[1].
Έτσι, και στο τελευταίο (με αρ. 11) μοιρολόγι, της ομάδας μοιρολογιών «Πάλης τού Χάρου με νέο», της Συλλογής
τού Π. Βλαστού, με τίτλο: «Ο σιδηρούς
πύργος των ανδρείων και ο Χάρος», ο Χάρος εμφανίζεται με υπερφυσικές
ιδιότητες. Στο εν λόγω μοιρολόγι, βλέπουμε τους γενναίους και αντρειωμένους να
αποφασίζουν να κτίσουν έναν σιδερένιο πύργο, για να προφυλαχτούν από τον Χάρο.
Όμως, ο Χάρος, με τη μορφή πουλιού,
τους ανακαλύπτει μέσα στον πύργο. Οι αντρειωμένοι τον προσκαλούν να καθίσει
μαζί τους στο τραπέζι, αλλά ο Χάρος τους δίνει σκαιή την απάντηση ότι δεν ήλθε
για φαΐ, αλλά για να τους πάρει:
«Καλώς μας ήρθες Χάροντα, κάθισε
να γευτούμε.
-Δεν θέλ’ απού το γιόμα σας, κι εγώ γιόμα δεν
κάνω.
Μ’ άκουσα πως μου χώνεστε κι ήρθα
να σασε πάρω».
Σε άλλη
παραλλαγή, με τίτλο: «Ο πικροχάροντας και
οι ανδρείοι»[2], ο Χάρος, που εδώ
αποκαλείται π ρ ι κ ο χ ά ρ ο ν τ α ς,
μεταμορφώνεται σε καλόγερο και
πηγαίνει και πάλι στον πύργο τον «σιδερό», που έκτισαν οι ανδρείοι, προκειμένου
να του «γλυτώσουν». Όμως, ένα μικρό αρχοντόπουλο τον αναγνωρίζει:
«Κι ο Χάροντας που τ’ άκουσε πολλά τού
βαροφάνει,
βάνει καλογερίστικα πηγαίνει και τσι
βρίχνει.
-Καλώς τα κάνετ’ άρχοντες, καλώς τα
πολεμάτε,
-Καλώς μας ήβρες γέροντα, κόπιασε να
γευτούμε.
Κι ένα μικρό αρχοντόπουλο το Χάροντα γνωρίζει.
-Δεν είν’ αυτός καλόγερος να ‘ρθει να μας
αηδάρει
μόνο ναι ο πρικοχάροντας κι ήρθε να
μασε πάρει».
Σε τρίτη παραλλαγή αυτού τού ίδιου
τραγουδιού, ο Χάρος βλέπουμε να μεταμορφώνεται σε μύγα και να μπαίνει από το παραθύρι τού σιδερόπυργου:
«Μ’
ο Χάρος μύγια γίνεται, μπαίνει από το παραθύρι,
και
βρίστ’ ομορφονιούς υγιούς, όμορφους κοπελιάρους,
κι εμπήκε κι εκοντάρευγεν ο Χάρος τσ’ αντρειωμένους».
Τέλος, στο
τραγούδι «Αι τρεις θυγατέρες τής καλογριάς και ο Χάρος»[3],
ο Χάρος μεταμορφώνεται σε άγριο γεράκι
«όπου ζυγώνει τα πουλιά και πιάνει τα στο
γλάκι».
* Συντομευμένα αποσπάσματα Ανακοίνωσης
του Κωστή Ηλ. Παπαδάκη, που έγινε στο συνέδριο με θέμα: «Τα Κρητικά
Μοιρολόγια», στα Ανώγεια, στις 13, 14 και 15 Νοεμβρίου 2015, από το
Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας και τον Δήμο Ανωγείων
[1] Να θυμηθούμε, βέβαια, στο σημείο αυτό, τον
γνωστό μύθο του Περσέα, όπου ο Δίας γονιμοποίησε τη Δανάη και γέννησε τον
Περσέα, διεισδύοντας ως «χρυσή βροχή» από μια χαραμάδα τής στέγης, στο υπόγειο
δωμάτιο με τους χάλκινους τοίχους, όπου ο πατέρας της, ο βασιλιάς του Άργους,
Ακρίσιος, την είχε φυλακίσει, φοβούμενος τον χρησμό ότι μια μέρα θα τον σκότωνε
ο γιος που θα γεννιόταν από αυτήν.
[2] Βλαστός 1850, 1242, αρ. 19.
[3] Βλαστός 1850,
1234, αρ. 12.
[1] Να θυμηθούμε, βέβαια, στο σημείο αυτό, τον
γνωστό μύθο του Περσέα, όπου ο Δίας γονιμοποίησε τη Δανάη και γέννησε τον
Περσέα, διεισδύοντας ως «χρυσή βροχή» από μια χαραμάδα τής στέγης, στο υπόγειο
δωμάτιο με τους χάλκινους τοίχους, όπου ο πατέρας της, ο βασιλιάς του Άργους,
Ακρίσιος, την είχε φυλακίσει, φοβούμενος τον χρησμό ότι μια μέρα θα τον σκότωνε
ο γιος που θα γεννιόταν από αυτήν.
[2] Βλαστός 1850, 1242, αρ. 19.
[3] Βλαστός 1850,
1234, αρ. 12.
1 σχόλιο:
Γειά σας , έχω ενα ερώτημα αναφορικά με τις μεταμορφώσεις του Χάρου . Εδώ γίνεται λόγος για το μοτίβο των μεταμορφώσεων στο ελληνικό δημοτικό τραγούδι που συντάμε και σε άλλες αλλότριες παραδόσεις ;
Δημοσίευση σχολίου