ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ * * * ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΥΙΝΤΕΤΟ ΚΛΑΡΙΝΕΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ



ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ

ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΥΙΝΤΕΤΟ ΚΛΑΡΙΝΕΤΩΝ
ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ


       ΚΩΣΤΗΣ  ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
                www.ret-anadromes.blogspot.com
                 http://historicalcrete.ims.forth.gr


       Το Ρέθυμνο, ασφαλώς, και θα πρέπει να σεμνύνεται και να νιώθει ιδιαίτερα περήφανο για τoυς μουσικούς του αλλά και για τη Δημοτική Φιλαρμονική του που μόνιμα- τώρα κι έναν αιώνα- τους κυοφορεί. Ένα κορυφαίο για την πόλη μας μουσικό καθίδρυμα, δεμένο στενά με την ιστορία αυτού του τόπου, απαρτιζόμενο από Ρεθεμνιώτες μουσικούς- τους δασκάλους και τους μαθητές τους- που κοσμεί τον τόπο και δίδει στα παιδιά μας τη δυνατότητα να δοκιμάσουν τις δυνάμεις και τα όνειρά τους στον ευγενή χώρο της Μουσικής. Έτσι, η Δημοτική Φιλαρμονική Ρεθύμνου έρχεται να συνδράμει αποφασιστικά στη μουσική Παιδεία και τον πολιτισμό της πόλης μας, της πόλης των Τεχνών και των Γραμμάτων, για να γνωρίσει καινούριες περιόδους μουσικής αυτάρκειας και ιστορικής πολιτιστικής συνέχειας. Και όταν, τώρα, η παιδεία αυτή τολμά να εμφανίζεται από ένα συγκεκριμένο τμήμα τού εν λόγω μουσικού καθιδρύματος, με καθοριστική ποιότητα ερμηνειών, το πράγμα καθίσταται ακόμα πιο ενθαρρυντικό και ελπιδοφόρο.

Ο λόγος για την τελευταία εμφάνιση του «Κουιντέτου Κλαρινέτων» της Δημοτικής Φιλαρμονικής, που αποτελεί μια προσπάθεια των τελευταίων πέντε χρόνων, με αρκετές δημόσιες μέχρι σήμερα εμφανίσεις, τόσο από αίθουσες, όσο και από τους δρόμους και τις πλατείες αυτής της πόλης. Ξεκίνησε με πρωτοβουλία των ίδιων των μαθητών της τάξης του Κλαρινέτου και με την ενθάρρυνσή τους, φυσικά, από τον δάσκαλό τους, στο συγκεκριμένο μουσικό όργανο, Βαγγέλη Παπαδάκη, με σκοπό- όπως οι ίδιοι το δηλώνουν- την ανάπτυξη της μουσικής μεταξύ τους επικοινωνίας, της διερεύνησης νέων καλλιτεχνικών προγραμμάτων και πειραματισμών γύρω από τη μουσική. Το ρεπερτόριό τους περιλαμβάνει όλα, μπορώ να πω, τα είδη ποιοτικής μουσικής και κατ’ εξοχήν μουσικής μπαρόκ και κλασικής, αλλά και μουσικής από ταινίες που ξεχώρισαν, τζάζ και βέβαια και από τον χώρο του έντεχνου ελληνικού ρεπερτορίου. Και η επιλογή των κομματιών, να σημειωθεί, γίνεται από τους ίδιους τους μαθητές, όπως, συχνότατα, και αυτές οι ενορχηστρώσεις.


Και μετά από όλα αυτά τα εισαγωγικά ερχόμαστε στην τελευταία- κατά βάσιν χριστουγεννιάτικη συναυλία- του συνόλου, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2018, στο κατανυκτικό και έντονα ατμοσφαιρικό περιβάλλον της Ρ/Καθολικής, του αγίου Αντωνίου της Παδούης, εκκλησίας με τη θαυμάσια χριστουγεννιάτικη, περί τον Εσταυρωμένο, διακόσμηση, που εντύπωνε στον νου και τη φαντασία των ακροατών και βεβαίωνε απεριόριστα τη δύναμη των εκτελούμενων από το κουιντέτο επίκαιρων κομματιών.   

Η ποιότητα των ερμηνειών καθορίστηκε από την έμφυτη μουσικότητα των ερμηνευτών, δασκάλου και μαθητών, που έδωσαν ένα αποτέλεσμα τελειότητας, τόσο στο κρίσιμο για τα πνευστά μουσικά όργανα θέμα της αναπνοής, όσο και στον σαφή σχηματισμό των μουσικών φράσεων της μελωδικής γραμμής, που, καθώς αρθρώνονταν με εντυπωσιακή ενάργεια και καθαρότητα  προσέδιναν στην όλη παρτιτούρα μιαν εικόνα υπερδεξιοτεχνικής λαμπερότητας, παρά το γεγονός ότι οι εκτελεστές του συνόλου, όλοι τους νεαρά παιδιά, πολύ συχνά επέλεγαν πολύ γρήγορες ταχύτητες.

Έτσι, οι πέντε του κουιντέτου εκτελεστές απέδωσαν με άνεση τη δεξιοτεχνική γραφή του έργου, με σαφή αίσθηση του ύφους, σε ό,τι αφορά στον σχηματισμό των φράσεων. νότες σβέλτες, κοφτές, αέρινες ή εκτενείς με αυξομειούμενη δυναμική και ταχύτητα χάρισαν πλαστικότητα και χαρακτήρα μοναδικό στις μουσικές ερμηνείες, που και λόγω των ημερών που διάγουμε άνοιξαν τους κρουνούς της καρδιάς και της αγάπης όλων όσων παρακολούθησαν τη συναυλία. Όλοι τους κυριολεκτικά συνεπήραν το ακροατήριό τους μέσα από έναν ήχο παλλόμενο και την επιμελώς επιλεγμένη διαστρωμάτωση των προτεινόμενων ηχοχρωμάτων και την ιδιάζουσας «ευγένειας» φωνή του κλαρινέτου.

   Αφού δάσκαλος και νεαροί μαθητές ξεπέρασαν τις πρώτες διστακτικές διατυπώσεις, κυριολεκτικά ξάφνιασαν με ένα παίξιμο αέρινο, δεξιοτεχνικά ακριβές, στυλιστικά προσεγμένο, διάφανο, δυναμικό, που προσδιόρισε συνολικά το πνεύμα της διαχρονικής μουσικής ερμηνείας και συνάρπασε το μουσικόφιλο κοινό με μια συναρπαστική για την ηλικία τους ανάγνωση, γεμάτη μουσική εκφραστικότητα, δύναμη και λυρισμό.

  Έτσι, στο sleigh Ride ξεχωρίσαμε το θαυμάσιο σόλο του νεαρού ευέλπιδος μουσικού Λευτέρη Αλεπίδη, όπως και το α΄ κλαρινέτο του ίδιου στο γ΄ μέρος της σουίτας, σε  έξι μέρη, Romanian Folk Dances του Béla Bartók, ενώ στο ε΄ μέρος της ίδιας σουίτας διέπρεψε το μπάσο κλαρινέτο του Βαγγέλη Παπαδάκη. Επίσης, στον Καρυοθραύστη του Τσαϊκόφσκι διέλαμψε το α΄ κλαρινέτο της Charlen Elisna Gregory, σε διασκευή της οποίας το πασίγνωστο και πολυπαιγμένο έργο εκτελέστηκε. Ακολούθησε το κλασικό Άγια Νύχτα σε διασκευή του Βαγγέλη Παπαδάκη, του οποίου το μπάσο κλαρινέτο διάνθισε συνολικά όλα τα μουσικά έργα της βραδιάς, καθώς και το γ΄ κλαρινέτο της Μαργαρίτα Άντις και το δ΄ του Στράτου Γιαννούλη, που δεν έπαυαν να συμπληρώνουν μελωδικά τα μέρη των εκτελούμενων μουσικών κομματιών.


Σε κάθε περίπτωση η βραδιά κύλησε όμορφη, απολαυστική, ανάλαφρη, γεμάτη χάρη και κομψότητα και συνέβαλε αποφασιστικά στην ποιότητα και την προβολή τής ηχητικής εικόνας. Οι ερμηνευτές αποδείχτηκαν άριστα εξοικειωμένοι με τη συγκεκριμένη κουλτούρα. Γι’ αυτό και ερμήνευσαν την προταθείσα μουσική με μοναδική τέχνη που συνάρπασε το κοινό και διασφάλισε την ποιότητα τού αποτελέσματος, για το οποίο τους απευθύνουμε τα θερμά μας συγχαρητήρια!

Δεν υπάρχουν σχόλια: