Τρία Ημερολόγια τού 2015



Τρία Ημερολόγια τού 2015
(Ι. Μητροπόλεως Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου - Ι. Μητροπόλεως Αργολίδος και ενορίας Σπηλίου Ρεθύμνου)

          ΚΩΣΤΗ ΗΛ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ

            www.ret-anadromes.blogspot.com

Από τα πολλά ημερολόγια, των οποίων, με την ανατολή τού Νέου Έτους, 2015, γίναμε αποδέκτες, με το σημείωμά μας αυτό επιθυμούμε να  εστιάσουμε- σεβόμενοι και τον χώρο τής εφημερίδας που μας φιλοξενεί- σε τρία μόνο. και είναι, ίσως, η ποιότητά τους ή, κυρίως, η κεντρική θεματολογία τους αυτό που μας συγκίνησε περισσότερο και μας ώθησε να εκφραστούμε. Ο λόγος για τρία εκκλησιαστικά ημερολόγια, που αφορούν τα δύο σε Μητροπόλεις- την Ι. Μητρόπολη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, αφενός, και την Ι. Μητρόπολη Αργολίδος, αφετέρου- και το ένα σε ενορία, την ενορία Σπηλίου Ρεθύμνου.
Το πρώτο, αυτό τής Ι. Μητροπόλεως Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, εκδίδεται ανά έτος με την πρόνοια τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ευγενίου και την επιμέλεια τού παν. Αρχιμ. Ρωμανού Αναστασιάδη και τού κ. Εμμανουήλ Γοργοράπτη, θεολόγου και τα έσοδά του, όπως σημειώνεται, διατίθενται υπέρ τού κοινωνικού έργου τής Μητροπόλεώς μας.
Στο εν λόγω ημερολόγιο, πέραν τής συνήθους ύλης, στις πρώτες σελίδες (1- 48), καταχωρείται πλούσια και εμπεριστατωμένη βιογραφία τού αγίου Αθανασίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, του Πατελάρου, τοπικού τής Ι. Μητροπόλεώς μας Αγίου, από την Αξό Μυλοποτάμου, στον οποίο και αφιερώνεται, φέτος, το ημερολόγιο. Συγγραφέας τής βιογραφίας τού Αγίου ο ειδικός επί τού θέματος, επίκουρος Καθηγητής των μαθημάτων τής Αγιολογίας και Υμνολογίας, στην Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης, Δρ. Εμμανουήλ Κ. Δουνδουλάκης.
Η καταγραφή τού βίου τού Αξικού Αγίου από τον κ. Δουνδουλάκη είναι υποδειγματική. Για μια γενική των Ρεθυμνίων ενημέρωση γύρω από τον προσφιλή- και ιδιαίτερα για τους Αξικούς- Ρεθυμνιώτη Άγιο, απανθίζουμε στο παρόν σημείωμά μας, πρόχειρα, μερικά, μόνο, σημεία τού οσιακού βίου του. Ο Αλέξιος Πατελάρος, και μετέπειτα άγιος Αθανάσιος, γεννήθηκε στην Αξό Μυλοποτάμου περί το έτος 1595. Ήταν άνθρωπος με ευρεία μόρφωση και παιδεία, βαθύς γνώστης τής θύραθεν και εκκλησιαστικής Γραμματείας και γλωσσομαθής. Διετέλεσε Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης μεταξύ των ετών 1631 και 1634, 1637 και 1638. Διετέλεσε, επίσης, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, γνωστός ως Αθανάσιος ο Γ΄, για μικρά κάθε φορά- ημερών μόλις- χρονικά διαστήματα, κατά το έτη 1634 (Α΄ πατριαρχία) και 1652 (Β΄ Πατριαρχία). Απεβίωσε στις  5 Απριλίου 1654 στη Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος τού Λούμπνι, στο Χάρκοβο τής Ουκρανίας, όπου ενταφιάστηκε «καθήμενος», κατά το τυπικό τής Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας, απ’ όπου και έλαβε το προσωνύμιο «καθιστός». Οκτώ χρόνια αργότερα, τον Φεβρουάριο τού 1662, που ανοίχτηκε ο τάφος τού Αγίου, το σκήνωμά του βρέθηκε άφθαρτο και ευωδιάζον. Από τότε από την τοπική Ρωσική Εκκλησία αναγνωρίστηκε και η αγιότητά του.
Στη γενέτειρά του, την Αξό Μυλοποτάμου, από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόδωρο, σε μίαν επίσημη τελετή, με πλήθος κόσμου απ’ όλη τη γύρω περιοχή, έγιναν, στις 21 Αυγούστου 2008, τα εγκαίνια ι. ναού που ανεγέρθηκε προς τιμήν του. Τμήμα τού ιερού λειψάνου τού Αγίου μεταφέρθηκε στη γενέτειρα του, στις 21 Αυγούστου 1993, από το Χάρκοβο τής Ουκρανίας, από τον Πατριάρχη, και πάλι, Αλεξανδρείας Θεόδωρο. Από τότε, στις 21 Αυγούστου κάθε έτους, εορτάζεται η μνήμη τής Μετακομιδής των Λειψάνων τού αγίου Αθανασίου τού Πατελάρου στον γενέθλιο τόπο του, την Αξό Μυλοποτάμου, ενώ από την Ορθόδοξη Εκκλησία η μνήμη του εορτάζεται στις 18 Ιανουαρίου και στις 2 Μαΐου.
                                              *     *      *
Το δεύτερο ημερολόγιο μού προσφέρθηκε ως ευλογία αγάπης για το Νέο Έτος από τον φοιτητικό φίλο, Μητροπολίτη Αργολίδος κ. Νεκτάριο (Αντωνόπουλο), τον Μητροπολίτη- ή, μάλλον, τον ηγούμενο, τότε, της Ι. Μονής Σαγματά, Βοιωτίας- που έκανε γνωστό, με δεκάδα όλη βιβλίων, ανά το πανελλήνιο τον άγιο Λουκά τον ιατρό, επίσκοπο Συμφερουπόλως.
Το ημερολόγιο 2015 τής Ι. Μητροπόλεως Αργολίδος αναφέρεται στην αγιοτόκο και αγιοτρόφο Αργολίδα, στους Αγίους, δηλαδή, της εν λόγω Μητροπόλεως, των οποίων οι άγιες μορφές καταχωρίζονται και επιμελώς σκιαγραφούνται σε αυτό. Αξίζει τον κόπο, νομίζουμε, να κάνουμε μιαν απλή, έστω, ονομαστική αναφορά τού συνόλου των Αγίων τού ημερολογίου, των Αγίων τής Ι. Μητροπόλεως Αργολίδος, από τους θεωρούμενους ως ιδρυτές τής αποστολικής Εκκλησίας τής Αργολίδος, άγιο Ανδρέα [κατά τον Παυλίνο (354- 431 μ.Χ.] και Παύλο, τους θείους Αποστόλους, καθώς και τον φιλάνθρωπο και θαυματουργό, φρουρό και προστάτη επίσκοπο των Αργείων Πέτρο, μέχρι τον άγιο Αναστάσιο τον Ναυπλιέα, τον άγιο μάρτυρα Λεωνίδη τής εκκλησίας τής Επιδαύρου, τον άγιο νεομάρτυρα Αγγελή τον Αργείο, τον όσιο Λεόντιο τον Μυροβλύτη, τον άγιο Νήφωνα, Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, τον άγιο Αθανάσιο Χριστιανουπόλεως (σημερινής Κυπαρισσίας), τον όσιο Θεόδωρο, των Κυθήρων το αγλάϊσμα, τον άγιο νεομάρτυρα Δημήτριο τον Πελοποννήσιο, το τερπνό και εθωδέστατο άνθος τής Πελοποννήσου τον άγιο Παύλο, τον νέο οσιομάρτυρα και, τέλος, τον πολιούχο τής Σπάρτης, άγιο Νίκωνα τον «Μετανοείτε», τίτλο που τού προσήψαν, ευγνωμόνως, οι Κρητικοί, όταν, με προτροπή τού ελευθερωτή αυτοκράτορα Νικηφόρου Φωκά, το έτος 961, ο άγιος μετέβη στο νησί μας γενόμενος παραμυθία και αρωγή το Θεο πρός τούς Κρτες στούς ταραγμένους κείνους- αμέσως μετά την νετοκρατία- χρόνους, που η αληθινή προς  τον Θεό πίστη είχε επικίνδυνα αλλοτριωθεί. 
Χρήσιμη θα ήταν, πιστεύουμε, αν, στο εξής, από τα φύλλα των ημερολογίων που θ’ ακολουθήσουν, γινόταν μια διεξοδική, ανά έτος, παρουσίαση και αναφορά στον θεάρεστο βίο και τήν αγιαστική πορεία και παρουσία ενός εκάστου των παραπάνω αγίων τής Εκκλησίας των Ναυπλιέων.  
                                        *          *          *
Το τρίτο ημερολόγιο αφορά σε μιαν εκδοτική πρωτοβουλία τού αιδεσιμολ. Πρωτοπρ. π. Ευαγγέλου Κοπανάκη, Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου τής Ι. Μητροπόλεως Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων και προϊσταμένου τού ιερού Μητροπολιτικού Ναού τού αγίου Παύλου, Σπηλίου, τού οποίου το αριστερό κλίτος είναι αφιερωμένο και τιμάται στον άγιο Νίκωνα τον «Μετανοείτε» (βλ. αμέσως παραπάνω), και στου οποίου ενοριακού ναού την ιστορία το εν λόγω ημερολόγιο αναφέρεται.
Ο π. Ευάγγελος, ειδικότερα, επιχειρεί να καταγράψει την ιστορία τής Ενορίας του από το έτος 1956 μέχρι σήμερα, ώστε η λήθη- όπως χαρακτηριστικά και προλογικά σημειώνει- εξαιτίας τού χρόνου και τής αλλαγής των προσώπων να μην αλλοιώσει την ιστορική αλήθεια τής περιόδου αυτής και οι μέλλουσες γενιές να έχουν μια πλήρη εικόνα των όσων έχουν γίνει κατά το χρονικό διάστημα από το 1956 μέχρι το έτος 2014, το σημαντικότερο για την πορεία και εξέλιξη τής Ενορίας από την εμφάνισή της μέχρι σήμερα.
Στο ημερολόγιο γίνεται αναφορά στους μητροπολίτες τής συγκεκριμένης περιόδου Θεόδωρο Τζεδάκη (1975- 87) και Ειρηναίο Μεσαρχάκη και, μάλιστα, όπως σημειώνεται, στον πρωτεργάτη τής ανασυγκρότησης τής Εκκλησίας τού Σπηλίου, αείμν. Μητροπολίτη κυρό Ισίδωρο Ρουσοχατζάκη (1956- 68). Ειδική αναφορά γίνεται και στους ι. ναούς τής Ενορίας, με κέντρο και αφετηρία όλων τον Μητροπολιτικό Ναό τού Αγίου Παύλου Σπηλίου, καθώς και στα πολυπληθή για την κώμη εκκλησιαστικά οικήματα, στα οποία, από το έτος 2012, με σύντονη προσπάθεια τού π. Ευαγγέλου, αλλά και την αμέριστη συνδρομή και βοήθεια και τού συνεφημερίου του π. Εμμανουήλ Μαράκη, προστέθηκαν και Εκκλησιαστικό Μουσείο και ενοριακή Βιβλιοθήκη.
Συγχαίρουμε και θερμά ευχαριστούμε τους παραπάνω εκκλησιαστικούς φορείς για την επιμελημένη και δυνατή των ημερολογίων τους παρουσίαση, που καθίστανται σαφώς σύντομοι μεν αλλά ουσιαστικοί και περιεκτικοί πολλών χρήσιμων και ισχυρών των εκκλησιαστικών χώρων τους οποίους διακονούν στοιχείων.      

Δεν υπάρχουν σχόλια: